Consumentenbond van EU roept op tot onderzoek naar Nintendo Switch Joy-Con-drift

De European Consumer Organization (BEUC), de gezamenlijke consumentenbond van de EU, heeft opgeroepen tot een Europees onderzoek naar Nintendo Switch Joy-Con-drift na meer dan 25.000 klachten uit verschillende Europese landen.

De groep heeft nu zijn eigen klachten ingediend bij de Europese Commissie en de nationale consumentenbeschermingsautoriteiten in heel Europa, op basis van de regels inzake "voortijdige veroudering en misleidende weglatingen van belangrijke consumenteninformatie op basis van de EU-richtlijn inzake oneerlijke handelspraktijken".

In de overgrote meerderheid van de gevallen, namelijk 88 procent, meldden Nintendo Switch-bezitters problemen met hun Joy-Con-controllers binnen de eerste twee jaar van gebruik, zei het BEUC. Er zijn klachten ontvangen van Switch-eigenaren in Frankrijk, België, Nederland, Portugal, Italië, Noorwegen, Slowakije, Slovenië en Griekenland.

Het BEUC heeft Nintendo opgeroepen om defecte Joy-Con gratis te blijven repareren en om consumenten te informeren over de beperkte levensduur van Joy-Con op dit moment.

"Consumenten gaan ervan uit dat de producten die ze kopen een gepaste tijd meegaan volgens gerechtvaardigde verwachtingen, en niet hoeven te betalen voor dure vervangingen vanwege een technisch defect", zei BEUC-baas Monique Goyens. "Nintendo moet nu met de juiste oplossingen komen voor de duizenden consumenten die door dit probleem worden getroffen."

De Joy-Con-drift is al sinds de release een ergenis. De controller gaat door slijtage in het analoge stick-mechanisme automagisch naar een richting sturen. Er worden wel oplossingen aangedragen als een contactspray in de controller spuiten om het drift-effect tijdelijk op te lossen of zelf maar een nieuwe stick erin te zetten, maar dat laatste vergooit de garantie. Maar telkens van de weg af racen in Mario Kart omdat je Joy-Con nukken heeft lijkt ons ook geen optie.

In september 2019 werd door Switch-eigenaren in de VS een class-action-rechtszaak aangespannen naar aanleiding van toenemende meldingen van mensen met Joy-Con-problemen. Nintendo zei destijds dat het alle problemen van deze aard gratis zou oplossen. In juni 2020 werd er nog eens naar gevraagd, maar Nintendo-baas Shuntaro Furukawa verontschuldigde zich voor eventuele veroorzaakte problemen. Hij gaf toentertijd aan dat Nintendo blijft streven naar verbetering van hun producten, maar aangezien de Joy-Con het onderwerp is van een class-action-rechtszaak in de Verenigde Staten willen ze er niet verder op reageren.

Switch Joy-Cons (Foto: Pheno)