Facebook: 'racisme richting blanken mannen is niet zo erg'

Er is weer een nieuwe stap gezet richting demonisering van alles wat blank is. De sociale mediadienst Facebook gaat weer eens een stapje verder: racisme en discriminatie richting blanke mannen wordt minder rigoreus aangepakt dan beledigingen tegen zwarten, moslims of leden van de LHGB==D~ gemeenschap.

De aangepaste algorithmen die dit soort discriminatie moet opsporen valt onder een nieuw project dat het Amerikaanse concern binnenkort van start laat gaan; project WoW. Door dit initiatief zou direct actie ondernomen kunnen worden, zodra er discriminerende of racistische taal geuit wordt in een reactie op Facebook.

Dit soort reacties naar leden van de hierboven genoemde groepen wordt echter zwaarder bestraft dan discriminerende of racistische uitingen richting blanke mannen.

"We weten dat haatzaaiende uitlatingen gericht op minderheden het schadelijkst kunnen zijn. Daarom hebben we onze technologie gericht op het vinden van de haatdragende taal waarvan gebruikers en experts ons vertellen dat deze de meest ernstige is", aldus een woordvoerder van het wereldwijd opererende Facebook, niet wetende dat blanken over de gehele wereld een minderheid zijn.

De technologie-gigant zal een nieuw scoresysteem gebruiken om aanstootgevende berichten te beoordelen, en sommige krijgen mogelijk meer aandacht dan voorheen. Zo scoort een uitspraak als 'Homo's zijn walgelijk' meer Woke-punten dan een uitspraak 'Mannen zijn varkens'.

Natuurlijk kunnen Facebookgebruikers bepaalde reacties rapporteren, maar gerapporteerde reacties met de woorden 'man', 'blank' of 'amerikaans' krijgen het label 'lage gevoeligheid', waardoor kwetsende reacties met deze woorden minder snel zullen worden verwijderd.

Boycot Facebook - #StopHateForProfit
Voorheen werden geen punten uitgedeeld aan kwetsende uitspraken en werden deze allemaal zonder onderscheid hetzelfde behandeld, maar mede dankzij de bemoeienis van zogenaamde 'mensenrechtenorganisaties' als Color of Change, NAACP en Sleeping Giants ging Facebook overstag.

Dit ging niet zonder slag of stoot, want deze organisaties begonnen een haatcampagne om Facebook in een kwaad daglicht te stellen als ze niet zouden luisteren naar hun eisen. Mede door deze #StopHateForProfit-campagnes stopten een aantal grote merken met adverteren op Facebook.