Knotsgekke F2-race op Barcelona levert verrassende winnaar op

De hoofdrace van de Formule 2 op het Circuito de Catalunya van zaterdagmiddag kan met recht knotsgek genoemd worden. Bandenslijtage, safety cars, volle bak knokken, alles zat erin en dat leverde een heerlijk spektakel op.

Kampioenschapsleider Callum Ilott vertrok vanaf poleposition, met Robert Shwartzman ernaast en Zhou Guanyu, Felipe Drugovich, Mick Schumacher, Yuki Tsunoda, Jack Aitken en Dan Ticktum achter zich. Shwartzman nam bij de start de leiding over van Ilott, Schumacher volgde op plek vier, voor Zhou, terwijl Marcus Armstrong achterin het veld in het grind kwam te staan: safety car.

Na een korte onderbreking kon de race dan écht beginnen, vijf ronden later nam Ilott de leiding weer terug van Shwartzman. De Rus en Zhou kwamen na negen ronden binnen voor een setje harde banden, Ilott volgde een ronde later. Schumacher was juist op de hardere banden gestart en reed dus de omgekeerde strategie, hoewel hij wel even een flink uitstapje door het grind maakte.

Kort na de helft van de race waren Schumacher's harde banden er toch echt zo'n beetje aan, waardoor Ilott met enorme stappen dichterbij kwam en al naderde tot op tien seconden - waarbij wel aangetekend moet worden dat Ilott langer op de harde banden moest rijden, gezien wat er nog te gaan was, dan wat Schumacher al achter de kiezen had op het moment dat ze hard achteruit gingen.

Schumacher stopt
Na 23 van de 37 ronden kwam Schumacher naar binnen, terwijl Ilott inmiddels al tot op drie seconden genaderd was. Schumacher kwam halverwege het veld de baan weer op met zachte banden, waarvan het maar de vraag was of het mogelijk zou zijn om daar de race mee uit te rijden. Drugovich was ondertussen ook lekker bezig en stak voorbij Shwartzman naar de virtuele tweede plek - Nikita Mazepin en Nobuharu Matsushita moesten nog stoppen.

Snel daarna kwam Giuliano Alesi na een tikje van Sean Gelael stil te staan, waardoor de safety car de baan betrad. Potentieel perfect voor Schumacher, maar Ilott kwam ook gelijk binnen voor een tweede stop en een nieuw setje zachte banden, ook Mazepin en Matsushita kwamen uiteraard gelijk naar binnen. Drugovich reed op harde banden en bleef buiten, waardoor hij de leiding nam, voor Tsunoda, Ilott, Matsushita, Mazepin, Swhartzman, Aitken en Schumacher.

Toch kwam ook Drugovich alsnog binnen, op de harde compound zou het vermoedelijk toch niet lukken. Tsunoda, die na zes ronden als een van de eersten stopte, bleef wél buiten, maar met een duidelijk bericht op de boordradio: "We gaan voor de winst." Met negen ronden te gaan konden we weer door en Matsushita verschalkte Ilott met een fraaie actie in de strijd om de tweede plek.

Zinderende slotfase
Ilott kwam even buiten de baan in duel met Mazepin, waar Shwartzman gelijk van profiteerde: derde. Tsunoda moest na een paar ronden toch echt buigen voor de druk van Matsushita, waarna Shwartzman ook gelijk voorbij Tsunoda ging. Roy Nissany zette zijn auto vervolgens in de muur en met hooguit vijf minuten te gaan kwam de safety car zo de baan weer op.

Het groen werd vervolgens gezwaaid voor één laatste ronde, met Matsushita en Shwartzman voorop en Tsunoda op de derde plek. Matsushita hield stand voor een fantastische zege, voor Shwartzman en Mazepin, met Zhou, Tsunoda en Ilott daar weer achter en Schumacher op de zevende plek in een werkelijk knotsgekke race.