F-16 'bewaakt' poort Koninklijke Militaire Academie

De J-866 beschermde het Nederlandse luchtruim, vloog missies boven Afghanistan en Irak en bewaakte Estland, Letland en Litouwen. De F-16 ging op 14 januari 2019 voor het laatst take-off en landde vandaag op zijn laatste bestemming: de entree van het Kasteel van Breda.

Bij de luchtmacht is het traditie om bij de toegang van een vliegbasis een toestel neer te zetten dat operationeel heeft gevlogen. Deze blikvangers houden als ‘poortwachter’ de militaire historie levend. In dit geval komt het toestel niet bij zijn oude thuisbasis te staan, maar bij de Koninklijke Militaire Academie (KMA). Hier worden officieren van de land-, luchtmacht en marechaussee opgeleid.

KMA-commandant kolonel-vlieger Gerbe Verhaaf vloog zelf ook met de J-866. Welke vluchten hij er precies mee vloog, zou hij moeten opzoeken, maar 1 ding weet hij zeker: “Vliegen met een F-16 is het mooiste dat er is. Dat de F-16 en de Leopard 1-gevechtstank hier gebroederlijk naast elkaar staan, is natuurlijk erg toepasselijk voor de bakermat van de officieren van de krijgsmacht.” Vanwege de nieuwe thuisbasis is het toestel voorzien van een banner in Brabants bont en het KMA-logo.

Shredder ontlopen
Na ruim 5.713 vlieguren en 38 dienstjaren staat de F-16 nu op een sokkel. Aan die laatste taak ging nog het nodige werk van het Cluster Ontmanteling vooraf. Eerst werden alle bruikbare onderdelen uit het vliegtuig gehaald. Die komen na inspectie in de voorraad reserve-onderdelen. Kapitein Sander von Piekartz: “Normaliter wordt een kist daarna verschroot. Hij gaat dan letterlijk de shredder in.”

Lege huls
Bij een toekomst als poortwachter gaat het anders: alles wat niet nodig is voor die functie wordt verwijderd. Von Piekartz: "Het wordt inderdaad zoveel mogelijk ‘een lege huls’. Dat scheelt gewicht en onderhoud. Ook een poortwachter moet veilig zijn. Zijn voorganger is vorig jaar weggehaald omdat die zelfs als poortwachter op was. Ook beperk je het risico op milieuschade. Denk aan een hydraulisch systeem dat kan lekken. Daarnaast mogen bepaalde systemen niet blijven zitten omdat ze vertrouwelijk zijn."

Luchtmachtcadettenvereniging de Manche gaat de F-16 volgens speciale wasvoorschriften schoonhouden. Von Piekartz: “Om ‘m zo lang mogelijk mooi te houden, schrijven we de schoonmaakmiddelen en -methode voor.”

F-16 als 'poortwachter' op de KMA. (foto: Ministerie van Defensie)
F-16 als 'poortwachter' op de KMA. (foto: Ministerie van Defensie)

F-16 op de Hoge Brug in Breda (foto: Ministerie van Defensie)
F-16 op de Hoge Brug in Breda (foto: Ministerie van Defensie)