Digitalisering, juist in coronatijd van levensbelang

De razendsnelle digitalisering van de maatschappij en dus ook van bedrijven, heeft grote consequenties voor werkgevers en werknemers. Het is van belang dat zij zich bewust zijn van de veranderingen en voortvarend actie nemen om organisaties en mensen klaar te stomen voor de digitale transformatie.

Artificial Intelligence (AI) is zo’n technologie die grote veranderingen teweeg brengt. Naar verwachting zullen zo’n 3 miljoen Nederlanders bijscholing nodig hebben. Aan het woord is Iris Koolen van I.AMDIGITAL.

Iris Koolen richtte samen met Su Yin Timp-Gan ‘I.AMDIGITAL’ op. Koolen: “Ons doel is om binnen 3 jaar één miljoen professionals klaar te stomen voor de digitale revolutie. Wij hebben een kort awareness-programma ontwikkeld waarin professionals de ontwikkelingen zien en begrijpen welke impact dit heeft. Nu we in deze crisis beland zijn is het aanleren van digitale skills nog urgenter geworden”.

Gas geven
Veel bedrijven geven gas om de scholing op digitale vaardigheden van hun medewerkers op te pakken. Koolen: “Niet alleen bedrijven doen dit, maar ook mensen die nu gedwongen thuis zitten grijpen de kans aan om hun kennis en vaardigheden bij te spijkeren”.

Spreek dezelfde taal
Het inzetten van computers voor denkwerk biedt geweldige mogelijkheden. Veel mensen weten nog niet precies wat er allemaal kan. Koolen: “Eigenlijk heeft iedereen nu een spoedcursus online samenwerken. Maar slim online werken en specifiek de inzet van data, vereisen nieuwe kennis en vaardigheden. Wat wil je met AI bereiken? Welk vraagstuk wil je ermee oplossen? Wat voor nieuwe competenties heb je nodig in je organisatie? Deze periode kun je gebruiken om organisatiebreed een opleiding te organiseren waarbij iedereen dezelfde basiskennis krijgt en daarna dezelfde ‘taal’ spreekt. Veel mensen staan juist nu open voor verandering en zijn bereid om zich te verdiepen in nieuwe onderwerpen”.

Tot voor kort werden veel cursussen en trainingen nog ‘fysiek’ gegeven tijdens een bijeenkomst op een centrale locatie of binnen het bedrijf zelf. Dat kan nu niet.Koolen: “Wij sluiten nu samenwerkingsverbanden met trainers en opleidingsinstituten. Veel van hen zitten zonder werk en vaak hebben ze niet de financiële mogelijkheden om te investeren in online content. Wij stellen nu het materiaal ter beschikking dat zij vervolgens online kunnen aanbieden. Ook onze eigen offline activiteiten vinden nu online plaats. Zo hadden we onlangs voor de juridische sector een AI bootcamp. Een groep juristen ging aan de slag met een AI onderwerp dat in hun branche zou kunnen worden toegepast. In virtuele breakout rooms, werkten kleine groepjes aan deelonderwerpen. Dat werkte heel goed”.

Inmiddels is het I.AMDIGITAL-programma voor twee sectoren ontwikkeld (energiesector, juridische sector), is er een aanvraag vanuit het buitenland en worden gesprekken gevoerd met zes opleidingsinstituten. In de afgelopen maand werd een pilot uitgevoerd voor 15 managers van een netwerkbedrijf. Het is de bedoeling deze over de hele organisatie (2.000 medewerkers) uit te rollen.

Koolen: “Deze periode leent zich bij uitstek voor opleiding & ontwikkeling en het nemen van eigen regie op de toekomst. Juist nu moeten we beseffen dat we technologie nog beter kunnen inzetten als we echt snappen wat de mogelijkheden zijn. We staan aan een nieuw begin”.