Netflix meldt stijgend succes

Nu een overgroot deel van de wereldbevolking thuis zit, is er in ieder geval een bedrijf dat daar een voordeel uit haalt. Netflix heeft zojuist de cijfers van het eerste kwartaal bekendgemaakt. 

Titels die op streamingplatform de meeste kijkers trokken waren Tiger King, het vierde seizoen van La Casa de Papel en en de dating realityserie Love is Blind. Tiger King, de documentaire over de opvallende dierentuineigenaar, trok in de eerste maand ruim 64 miljoen kijkers. Het is uitzonderlijk dat een documentaire zoveel kijkers trekt. De hype rondom het verhaal van Joe Exotic heeft zich in de afgelopen week uitgebreid naar een breed scala aan memes en andere internethits. 

De Spaanse heistserie La Casa de Papel, in de VS en het VK vrij vertaald naar Money Heist, blijft een gegarandeerde hit voor Netflix. Sinds dat het bedrijf de rechten kocht van de eerste twee seizoenen, die daarvoor alleen op de Spaanse nationale televisie waren uitgezonden, en een derde seizoen zelf liet produceren, is ook de hype rondom deze serie niet gaan liggen. Sterker nog, de vierde set afleveringen trok zelfs net iets meer kijkers dan Tiger King. Vijfenzestig miljoen abonnees waren er als de kippen bij om te kijken hoe de groep overvallers de Spaanse munt buiten spel weten te zetten.

Zinvol om bij deze cijfers te vermelden is dat Netflix een kijker niet pas registreert als de volledige content is bekeken. Het bedrijf rekent een abonnee mee als kijker als meer dan 2 minuten van de film, serie of documentaire is bekeken.

De quarantaineperiode heeft er ook voor gezorgd dat meer mensen een abonnement hebben genomen op de streaming-gigant. In het eerste kwartaal steeg het aantal abonnees naar 183 miljoen mensen wereldwijd, een stijging van 16 miljoen. 

Netflix blijft wel realistisch in een reactie op de goede kwartaalcijfers: "We zien momenteel een stijging in het aantal abonnees en de wereldwijde kijkcijfers. We verwachten dat dit aantal enigszins zal gaan dalen nadat mensen niet meer wordt aangeraden of zelfs verplicht thuis te blijven. Wij hopen dat deze periode van thuisquarantaine snel voorbij is."

Netflix meldt stijgend succes (Foto: ANP)
Netflix meldt stijgend succes (Foto: ANP)