De Vegetarische Slager wil EU-vleessubsidie

De Vegetarische Slager heeft zich bij de EU aangemeld als vleessubsidie-kandidaat om met het subsidiegeld vegetarisch vlees meer onder de aandacht te brengen. Tijdens de ‘Nationale week zonder vlees’ zet zij het initiatief ‘subsidiespecktakel’ op. In een open brief roept het merk Frans Timmermans, lid van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de Green Deal, op om de huidige vleessubsidies van de EU te gebruiken voor het promoten van klimaatvriendelijk, vegetarisch vlees. Europa geeft tientallen miljoenen euro’s per jaar uit aan campagnes ter promotie van vlees, terwijl de Nederlandse overheid juist de dierlijke vleesconsumptie probeert te verminderen om het klimaatprobleem aan te pakken.

Vleescampagnes vs. Green Deal
Jaarlijks deelt de Europese Unie 60 miljoen euro aan subsidies uit aan de voedsel- en landbouwindustrie. Van het geld zet de vleesindustrie campagnes op om het eten van vlees van eigen bodem in Europa te promoten. Zo rijdt er op dit moment een truck in de vorm van een big door Spanje en krijgt de kippenindustrie 800.000 euro om in Nederland een campagne op te zetten. Tegelijkertijd probeert zij via de Green Deal initiatieven op te zetten die het klimaatprobleem aanpakken, waarbij is afgesproken dat Europa in 2050 klimaatneutraal moet zijn. Het vervangen van regulier vlees door vegetarisch vlees kan daarbij een grote impact hebben. Zo stoot bijvoorbeeld de mc2 Burger van De Vegetarische Slager 82% minder CO2 uit dan een burger van rundvlees. ‘Het is onbegrijpelijk dat vleesproducenten subsidie krijgen vanuit de EU, terwijl vegetarisch vlees – dat in smaak en structuur vlees identiek blijkt te kunnen zijn – over het hoofd wordt gezien. We hopen dat we met dit initiatief de EU laten inzien dat vegetarisch vleesch een eerlijke kans verdient op dezelfde subsidie’, aldus Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager.

Campagne ‘subsidiespecktakel’
De Vegetarische Slager laat al jaren zien hoe lekker en makkelijk te bereiden vleesalternatieven zijn die qua smaak niet onderdoen aan dierlijk vlees. Met het ‘subsidiespecktakel’ zet zij zich wederom in om het nieuwe vlees onder de aandacht te brengen en meldt zij zich aan als kandidaat voor de vleessubsidie vanuit de EU. Daarbij roept zij haar achterban op om met ideeën te komen over initiatieven waaraan het subsidiegeld beter besteed kan worden om vegetarisch vlees te promoten en het klimaatprobleem aan te pakken, zoals een Bofkipbus in plaat van de Pork Lover Tour bus. Daarnaast verschijnt vandaag in verschillende landelijke dagbladen en op posters rondom het Europees Parlement een open brief aan Frans Timmermans met daarin een oproep van De Vegetarische Slager om het vleessubsidiegeld te gebruiken om het klimaatprobleem aan te pakken en vegetarisch vlees te promoten. Op social media kan iedereen de oproep steunen door zijn handtekening onder de brief te zetten middels een groene vink.