RIVM-onderzoek: Nederlanders gaan dampen vanwege de smaak

De variatie van smaakjes is het meest aantrekkelijke kenmerk van de e-sigaret. Dat vinden niet alleen de e-sigaret gebruikers (dampers), maar ook sigarettenrokers, mensen die beide producten gebruiken (dual-users) en niet-rokers. Welke smaak het meest populair is, verschilt per groep. Dit blijkt uit een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) , waarover gepubliceerd is in the International Journal of Environment Research and Public Health. Deze studie biedt inzicht in maatregelen die e-sigaretten minder aantrekkelijk kunnen maken voor jongeren.

Van de niet-rokers geeft 32 procent aan wel geïnteresseerd te zijn om eens een e-sigaret met een smaakje te proberen. Bij de rokers is dit percentage 80 procent. De niet-rokers die aangaven wel eens een e-sigaret met smaakje te willen proberen, hebben significant minder kennis over het product dan de niet-rokers die aangaven geen enkele smaak te willen proberen. Ook ervaren ze een lager risico op negatieve gevolgen voor de gezondheid dan niet-rokers die geen smaak willen proberen. Bovendien zijn niet-rokers en sigarettenrokers met interesse in een smaakje positiever ten opzichte van e-sigaretten en hebben een hogere intentie om te starten met dampen.

Fruit- en snoepsmaak populair
Globaal gezien zijn tabak- en mentholsmaken bij e-sigaretgebruikers en dual-users het meest populair. Dit zijn ook de smaken die rokers die geïnteresseerd zijn in de e-sigaret zouden willen proeven. Hoewel zowel dual-users als dampers als ze beginnen met e-sigaretten vaak voor de tabak- en menthol-smaak kiezen, blijken dampers op dit moment vaker zoete en fruitsmaken te gebruiken dan dual users. Mensen die niet roken en niet dampen hebben vooral voorkeur voor zoete smaken en menthol.

Het onderzoek van het RIVM toont voor het eerst in Nederland aan dat de smaak van e-liquids de belangrijkste reden is om te gaan dampen. Andere aantrekkelijke kenmerken die de ondervraagden noemden zijn bijvoorbeeld een aantrekkelijke verpakking, de prijs van de e-liquids en het design van de e-sigaret. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 700 mensen.

Afbeelding ter illustratie (Foto: Pixabay)
Afbeelding ter illustratie (Foto: Pixabay)