Detailhandel zet bijna 3 procent meer om in november

De detailhandel heeft in november 2,6 procent meer omgezet dan in november 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,4 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 6,5 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,3 procent hoger dan in november 2018.

Omzet non-foodwinkels 1,5 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food was in november 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) groeide met 0,7 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en woninginrichting en de drogisterijen realiseerden in november een omzetstijging. De omzet van de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatie-artikelen lag lager dan een jaar eerder.

Ook winkels in voedingsmiddelen zetten 1,5 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november 1,5 procent meer omgezet dan in november 2018. Het verkoopvolume bleef nagenoeg gelijk. De omzetstijging van de supermarkten (1,6 procent) was groter dan die van de speciaalzaken (0,4 procent).

Online omzet 6,5 procent hoger
De online omzet was in november 6,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 7,0 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 5,9 procent.

Het CBS benadrukt dat het om voorlopige cijfers gaat, die nog kunnen worden bijgesteld.