FIA heldert vraag over brandstoftoevoer op

Autosportfederatie FIA heeft opheldering gegeven over een vraag van Red Bull Racing over de brandstoftoevoer van de Formule 1-bolides. Mogelijk komt hiermee een einde aan de tijdenlange speculatie over Ferrari dat met haar krachtbron op de rechte stukken veel tijd won.

De bolides van de Italiaanse renstal versnelden op de rechte stukken veel meer dan die van de concurrentie en hiermee ontstond speculatie hoe dat zou komen. Verschillende renstallen hebben bij autosportfederatie FIA geïnformeerd en kregen nul op het rekest. Red Bull heeft bij de FIA een vraag ingediend of er iets met de brandstoftoevoer mogelijk is en heeft hier een negatief antwoord op gekregen. Sterker nog, de FIA vaardigde zelfs een technical directive uit om teams deze mogelijkheid te verbieden.

De snelheid in de toevoer van brandstof mag maximaal 100 kilogram per uur bedragen. Deze snelheid wordt niet constant gemeten, maar kent meetmomenten. Tussendoor zou de doorvoersnelheid van brandstof omhoog kunnen volgens Red Bull Racing, waarbij nog steeds aan de regels voldaan wordt. Het zou betekenen dat er meer brandstof naar de motor stroomt en meer vermogen geleverd wordt dan mogelijk zou moeten zijn. De FIA liet alle teams weten dat de door Red Bull ingediende methode niet legaal is, waardoor deze maas in de regels gedicht is.

De vraag blijft of Ferrari deze methode toepaste of dat ze een andere manier gevonden hadden om de bolides sneller te laten rijden. Mocht Ferrari nog steeds meer versnellen op de rechte stukken dan de concurrentie dan zullen er mogelijk meer verzoeken van teams komen om gaten in de regels op te helderen.