Aldi en Lidl verkopen alleen kipvleeswaren zonder keurmerk

Aldi en Lidl verkopen uitsluitend kipvleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit een steekproef van Wakker Dier. Daarmee hebben zij het slechtste aanbod van alle supermarkten. “De consument kan niet eens kiezen voor een kipvriendelijker boterham. Dat is niet meer van deze tijd”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Ook bij Albert Heijn is het aandeel kipvleeswaren met keurmerk laag. De grootgrutter staat hiermee op de derde plek. Slechts acht procent heeft bij AH een keurmerk, nog minder dan de twaalf procent van vorig jaar. “Van een marktleider mag je een voortrekkersrol verwachten. Maar Albert Heijn kiest voor het tegenovergestelde en geeft het slechte voorbeeld”, zegt Hilhorst.

Tussenkip
De vleeswaren van Aldi zijn afkomstig van plofkip. De supermarkt zegt daarmee in 2020 te willen stoppen. De supermarkt stapt dan over op een soort tussenkip. Deze kip groeit wat minder snel dan de plofkip, de leefomstandigheden zijn nog altijd slecht. Daarom voldoet deze kip niet aan de welzijnscriteria van het één ster Beter Leven keurmerk. Lidl is begin 2019 overgestapt op een tussenkip.

Plus
Coop, Dirk en Plus hadden relatief het grootste aanbod van kipvleeswaren mét dierenwelzijnskeurmerk. Plus verkoopt sinds oktober zelfs enkel nog huismerk kipvleeswaren met ster. Hilhorst: “Plus is de eerste supermarkt die deze stap zet en laat zien dat het wél anders kan.”

Stijging
Gemiddeld steeg het aandeel kipvleeswaren met een dierenwelzijnskeurmerk van 17 naar 23 procent. Wakker Dier wil dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria van het één ster Beter Leven keurmerk, zodat de kippen meer ruimte en een overdekte uitloop naar buiten krijgen.

Steekproef
De steekproef werd gehouden bij de twaalf grootste supermarktketens. Hierbij is van het kipvleeswaren-assortiment onderzocht welk deel een keurmerk droeg.