Albert Heijn rolbevestigt vrouwcliché in reclame

Welke romcomcliche's kun jij bedenken als het gaat om werkende vrouwen anno 2019? Ik begin wel: ze heeft een luie, domme man, zorgt voor kinderen die ze naar school en paardrijles en voetbal moet brengen en altijd net iets te laat is, ze doet boodschappen en flikkert snel wat in haar karretje en kookt overdreven maaltijden terwijl haar man als een zoutzak op de bank zit. Oh ja, en ze heeft ook nog een belangrijke functie in een bedrijf. En dat alles gebeurt rennend en vliegend en puffend en stuntelend. 

Rolbevestigend, nietwaar? En dat is precies wat de nieuwe reclame van Albert Heijn is. De opvolger van filiaalchef Harry Piekema heet Ilse (Randy Fokke uit Sluipschutters) die elke romcomcliché uit Soof, Gooise Vrouwen, Alles is Liefde, Mannenharten en nog duizend Nederlandse speelfilms mag naspelen. Marjet Heins van Adformatie schreef er een goede column over (deze!) waarin ze stelt boos en verdrietig te zijn over het beeld dat hier wordt geschetst. Piekema mocht de olijke filiaalchef zijn, Ilse is daarentegen moeder en getrouwd met een luie zak hooi.