Gebruikers nepdatingsites krijgen geld terug

Consumenten die met nepprofielen zijn misleid op datingsites krijgen hun geld terug. Dit heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) afgesproken met het bedrijf achter deze websites, The Right Link B.V. Het gaat om zo’n 37.000 gedupeerden. Het bedrijf heeft hiervoor een bedrag van ruim 9 miljoen euro gereserveerd.

Consumenten betaalden veel geld om in contact te komen met de persoon van het profiel. Maar dit was helemaal niet mogelijk omdat de websites met nepprofielen werkten. Consumenten werden hierover onvoldoende geïnformeerd. Zij wisten niet dat zij tegen betaling chatten met ‘chatoperators’. De nepdatingsites hebben de ACM toegezegd gebruikers hierover voortaan duidelijk te informeren.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Gebruikers werden op deze websites met nepprofielen verleid tot lange gesprekken. Niet met de persoon van hun keuze maar met een chatoperator. Het kwam nooit tot een ontmoeting. Omdat de gebruikers zijn misleid is het terecht dat zij hun geld terug krijgen. De websites gaan hun gebruikers voortaan duidelijk informeren over het aanbod. Dat is belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in de online wereld.”

Chatten met operator maar geen afspraak
Het verdienmodel van deze nepdatingsites hield in dat zij consumenten zoveel mogelijk chatberichten lieten sturen naar de persoon van hun keuze. Deze persoon bestond helemaal niet, maar was een nepprofiel. De chatgesprekken werden gevoerd met ‘chatoperators’ die zich voordeden als de persoon van het nepprofiel. Zij verleidden de gebruikers tot langdurige (erotische) chatgesprekken. Omdat je per bericht betaalt, waren consumenten veel geld kwijt – soms duizenden euro’s – zonder dat zij kregen wat zij verwachtten: een ontmoeting of authentiek contact met de persoon van hun keuze.

Op de website van ACM is meer te vinden over hoe men geld terug kan krijgen. Tevens is er een lijst te vinden van de 17 websites die ACM heeft onderzocht.