Populaire ijsverkoper: 'Influencers' betalen dubbel

Van ijsverkoper Joe Nicchi mogen ze best in zijn verplaatsbare ijssalon komen, maar vragen om gratis ijs in ruil voor een foto op Instagram hoeft niemand meer bij hem te doen. Sterker nog, dan betaal je als zelfverklaard 'influencer' gelijk het dubbele voor je bestelling.

Nicchi is heel geduldig geweest met al die aandachtsgeile 'influencers' en heeft gedurende weken 'nee' verkocht aan de populaire fotopoppetjes. Toch is de uitbater van de populaire CVT Soft Serve in Los Angeles het nu zat. Hij postte een foto op het Instragramaccount van de ijszaak waarop hij toonde dat influencers voortaan dubbel betalen.

Die foto ging zelfs zo viraal dat zijn klantenaantallen zijn verdubbeld en zijn Instagrampagina vijftienduizend volgers erbij heeft gekregen. 

"Het maakt ons echt niet uit of je een influencer bent of hoeveel volgers je hebt. We zullen je nooit gratis ijs geven in ruil voor een post op je sociale media. Het kost letterlijk 4 dollar ... nu is het 8 dollar voor jou", aldus de zelfverklaarde anti-influencer influencer. "De school van mijn kinderen accepteert geen foto's van beroemdheden als betaalmiddel."

Nicchi zet vraagtekens bij het gratis weggeven van goederen voor social media aandacht, al is hij niet geheel gevoelloos voor het reclame-aspect. Hij vindt het vooral vreemd dat het haast als iets vanzelfsprekends gezien wordt, terwijl het verzoek voor gratis spullen soms ronduit respectloos gevraagd wordt.

Met deze actie hoopt hij in ieder geval kleine ondernemers een hart onder de riem te steken, zodat ook zij 'nee' durven te zeggen tegen het 'influencerterreur'.