Toyota en Bleekemolen zegevieren op Le Mans

Toyota heeft de 24 uur van Le Mans op zijn naam geschreven. De equipe van Fernando Alonso, Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi bleken na 385 gereden rondes net iets sneller dan hun teamgenoten. In de GTE AM-klasse was er Nederlands succes, want Jeroen Bleekemolen wist met zijn team de klasse te winnen.

LMP1
De Toyota's waren in de LMP1 veruit de favoriet en de Japanners maakten dit waar. De auto met startnummer zeven sloeg in de beginfase direct een groot gat, maar bij het ingaan van de nacht had het team met nummer acht het gat gedicht, ondanks dat de auto wat snelheid tekort kwam. Na de nacht bleek de auto van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria Lopez een ruime voorsprong te hebben opgebouwd. Deze ging in het laatste uur in rook op door een lekke band voor de #7, gevolgd door sensorproblemen, waardoor Lopez opnieuw binnenkwam. Uiteindelijk won de #8 met vijftien seconden voorsprong op de #7.

Alonso pakt tweede zege op Le Mans op rij (Foto: Pro Shots/Panoramic)
Alonso pakt tweede zege op Le Mans op rij (Foto: Pro Shots/Panoramic)

Een knappe derde plaats was er voor de #17 van SMP Racing. Stoffel Vandoorne, Vitaly Petrov en Mikhail Aleshin reden puike race en bouwden een ruime voorsprong op de Rebellions op die diverse mankementen tegen kwamen. Grootste probleem was er voor de #3 met Thomas Laurent achter het stuur die weliswaar bloedsnel was, maar in het schemerdonker op een natte baan aan het eind van een van de rechte stukken de muur in verdween. De auto werd weer opgelapt zodat een vijfde plek gehaald werd achter het zusterteam. Voor Renger van der Zande liep zijn deelname uit op een grote teleurstelling, want de #10 kampte met veel problemen en aan het begin van de nacht volgde een opgave.

LMP2
De zege in de LMP2 ging naar de #36 van Signatech-Alpine van Nicolas Lapierre, André Negrao en Pierre Thiriet. Deze equipe had een ronde voorsprong op de #38 van onder meer Ho-Pin Tung, Stephane Richelmi en Gabriel Aubry. Derde werd de #28 van Francois Perrodo, Matthieu Vaxiviere en Loic Duval.

De strijd ging met name tussen de #36 en de #26 van debutant Job van Uitert, Roman Rusinov en Jean-Eric Vergne. De jonge Nederlander greep meermalen de leiding en de bolide had aan het begin van de ochtend een mooie voorsprong opgebouwd. Rusinov kreeg na een stop de bolide echter niet meer gestart, waarna de startmotor gewisseld moest worden. Dit kostte twintig minuten en de zege in de LMP2.

De #29 van Racing Team Nederland kende veel problemen. In de beginfase waren er twee lekke banden, waardoor veel tijd verloren werd. Daarna volgde een probleem met de koppeling en aan het eind van de ochtend een crash van Nyck de Vries bij Indianapolis, een van de snelle punten van de baan. De auto werd weer opgelapt en het team eindigde als vijftiende in de klasse.

Mooie zege voor Alpine op Le Mans (Foto: Pro Shots/Panoramic)
Mooie zege voor Alpine op Le Mans (Foto: Pro Shots/Panoramic)

GTE Pro
De AF Corse Ferrari #51 van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra heeft de zege bij de GTE Pro gepakt. De equipe was na een met name in de beginfase bikkelhard gevecht uiteindelijk een minuut sneller dan de Porsches #91 vsn Richard Lietz, Gianmaria Bruni en Frederic Makowiecki en #93 van Earl Bamber, Nick Tandy en Patrick Pilet.

Vooraf was al aangekondigd dat het in deze klasse tot het eind spannend zou blijven en in het begin bleek dat ook. Het was vooraan regelmatig stuivertje wisselen tussen met name Corvette, Porsche en Ferrari en de auto's reden als in een treintje achter elkaar aan. BMW had door de opgelegde restricties niet, terwijl Aston Martin zichzelf door crashes uitschakelde. Ford kon net geen vuist maken vooraan, maar hing er wel de gehele race aan.

Beslissend was een safety car die rond middernacht naar buiten kwam en het veld in tweeën splitste. De #92 Porsche en de #51 Ferrari konden door, terwijl de rest moest wachten. De Porsche haakte af met technische problemen, waarna Ferrari probleemloos kon zegevieren. De #63 Corvette drong nog even aan, maar een spin van Jan Magnussen kostte deze equipe zelfs nog het podium.

Ferrari wint na bikkelhard gevecht in GTE Pro (Foto: Pro Shots/Panoramic)
Ferrari wint na bikkelhard gevecht in GTE Pro (Foto: Pro Shots/Panoramic)

GTE AM
De zege in deze klasse ging naar de #85 Ford van Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga. Zij bleven de #56 Porsche van Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey en Egidio Perfetti en de #84 Ferrari van Jeff Segal, Rodrigo Baptista en Wei Lu na een spannende slotfase voor.

Bleekemolen moest als negende starten en werkte zich in de beginfase op naar de eerste plek. Samen met teamgenoot Fraga reed de Nederlander een grote voorsprong bij elkaar die door teameigenaar en amateurrijder Keating verdedigd moest worden. Deze deed dit, maar door ingrijpen van de wedstrijdleiding werd het toch nog spannend. De auto moest vanwege een beschadigde neus binnenkomen, terwijl de schade al vroeg in de race was ontstaan. Omdat Keating hierna met wielspin wegreed kreeg de auto een stop-and-go aan de broek. In de laatste stint mocht Bleekemolen Bergmeister van zich af houden en de Nederlander slaagde hier in. Hierdoor boekte Bleekemolen na 2008 zijn tweede zege op Le Mans.

Bleekemolen pakt tweede eindzege op Le Mans (Foto: Pro Shots/Panoramic)
Bleekemolen pakt tweede eindzege op Le Mans (Foto: Pro Shots/Panoramic)