Stereotypes vanaf nu verboden in Britse reclames

Deze week in de aanbieding, een verbod op gendertyperende stereotypes in reclames in het Verenigd Koninkrijk. Voortaan zijn er dus geen stofzuigende vrouwen of luie mannen meer te bewonderen tijdens Britse programmaonderbrekingen, voor een Youtube-video of op je social media tijdlijn.

Begin dit jaar had de Britse reclamewaakhond ASA al besloten dat er een einde moest komen aan de stereotypering in de reclameblokken. Reclamemakers kregen een half jaar de tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe regel die vanaf heden geldt. Volgens de ASA zouden de stereotypes in reclames bijdragen aan ongelijkheid tussen de seksen en de mogelijkheden en toekomstperspectief van mensen beperken.

Voor de nieuwe regelgeving zijn er richtlijnen opgesteld over wat er wel en niet meer kan in een hedendaagse commercial. Zo zijn een vrouw die problemen heeft met parkeren of een man die geen luier kan verschonen vanaf nu strikt verboden. Ook moet duidelijk zijn dat de emotionele welgesteldheid belangrijker is dan er goed uitzien of een opgeruimd huis hebben. Het is ook uit den boze als bijvoorbeeld een man loopt te klunzen met wat traditioneel gezien wordt als een 'vrouwentaak'.

Een van de aanstichters van deze nieuwe regelgeving is een reclame uit 2017 voor babymelk. Daarin werd het toekomstbeeld geschetst van een meisjesbaby die later een ballerina zou worden terwijl een jongensbaby een toekomst had als wetenschapper en bergbeklimmer. Wel mogen vrouwen en mannen nog wel worden uitgebeeld terwijl ze genderspecifieke 'leuke' dingen doen als shoppen en klussen.