4 op de 10: 'Schaf Vaderdag maar af'

Sneu nieuws voor vaders in Nederland: ruim 41 procent van de Nederlanders geeft aan dat wat hen betreft Vaderdag mag worden afgeschaft. 17,5 procent koopt zelfs uit principe nooit een cadeau voor deze speciaal voor vaders uitgeroepen dag. Dit blijkt uit onderzoek van Amerikaans tondeuse- en trimmerspecialist Wahl onder meer dan duizend Nederlanders. Ruim drie keer zoveel mannen als vrouwen vinden Moederdag belangrijker dan Vaderdag.

“Dagen als Vaderdag en Valentijnsdag worden in ons nuchtere land vaak als commercieel gezien. Toch weet ik dat mijn eigen vader het stiekem wel leuk vindt om in het zonnetje gezet te worden. Zeker toen ik nog jong was, toen was hij al blij met een gekleide asbak, terwijl hij niet eens rookt”, aldus Edwin Muller, marketing- en productmanager bij Wahl.

Veel mannen moederskindjes?
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat meer dan drie keer zoveel mannen (31,9 procent) als vrouwen (8,9 procent) Moederdag belangrijker vinden dan Vaderdag. Gemiddeld is twintig procent van de Nederlanders het hiermee eens. Muller: “Het was voor ons echt verrassend dat zoveel meer mannen meer waarde hechten aan Moederdag dan vrouwen, terwijl veel vrouwelijke respondenten zelf ook moeder zijn. Of dit ligt aan vrouwelijke bescheidenheid of dit betekent dat veel mannen moederskindjes zijn, is moeilijk te zeggen.” Ook regionaal zijn er verschillen: in het oosten vindt 25,4 procent Moederdag belangrijker, in het westen vindt slechts 17,5 procent dit.

Vooral mannen geen fan van Vaderdag
Ook opvallend is dat er meer mannen (49,2 procent) dan vrouwen (33,6 procent) zijn die Vaderdag af willen schaffen. Zelfs dertig procent van de gezinnen met kinderen onder de twaalf jaar zouden dit geen probleem vinden. Muller: “Je zou denken dat meer mensen met jonge kinderen deze dag toch graag in stand zouden houden, al was het maar voor het kroost. Maar zelfs voor bijna een derde van hen hoeft het niet zo.” Ook ouderen hebben weinig trek in deze dag: maar liefst 47 procent van de zestigplussers willen deze dag afschaffen, tegenover 28,5 procent van de mensen onder de dertig.

Ervaring of tastbaar product
Iets minder dan de helft van de Nederlanders (50,5 procent) geeft liever een tastbaar product (zoals een horloge) dan een ervaring (zoals een dag naar de sauna) tijdens Vaderdag. “Zowel samen iets ondernemen als een product waar hij de rest van zijn leven iets aan heeft, zijn geweldig om te geven op deze dag. We merken elk jaar dat in de aanloop naar Vaderdag de verkoop van scheerapparaten omhoog schiet. Dit zijn in onze ervaring typische Vaderdagcadeaus”, aldus Muller. Toch schieten niet alle goedbedoelde cadeaus in het goede keelgat. Bij één op de twintig Nederlanders is de vader weleens teleurgesteld geweest in een Vaderdagcadeau.