Lancering 06-polsbandjescampagne op Landelijke Veiligheidsdag

De Landelijke Veiligheidsdag in het centrum van Almere vormt ditmaal het podium voor de jaarlijkse lancering van de nationale 06-polsbandjescampagne. De eerste twee PAW Patrol 06-polsbandjes van 2019 worden op 25 mei, de Internationale Dag van het Vermiste Kind, omgedaan bij jonge bezoekers door televisiepresentatrice Kim Kötter (ambassadrice Nick Jr.) en Koen Breedveld (directeur Reddingsbrigade Nederland). In 2018 trokken samenwerkingspartners Reddingsbrigade Nederland, de Nationale Politie en Nick Jr. hiervoor veel belangstelling op het strand van Scheveningen.

Reddingsbrigade Nederland levert opnieuw een brede bijdrage aan het programma van de gratis toegankelijke Landelijke Veiligheidsdag. Het publiek kan aanstaande zaterdag tussen 10:00 en 17:00 uur terecht op de presentatielocatie van Reddingsbrigade Nederland op evenemententerrein Esplanade. Daar wordt informatie verstrekt over onder meer de werkzaamheden van brigadevrijwilligers, reddingsboten, voertuigen en kleiner materieel. Maar bijvoorbeeld ook over zwemveiligheid, de Nationale Reddingsvloot, de wervingscampagne 'Word ook lifeguard!' en 'Reddingsbrigade: een ervaring voor het leven!', het project voor maatschappelijke diensttijd (MDT).

Kinderen
Bij de Landelijke Veiligheidsdag wordt het partnerschap tussen Nick Jr. en Reddingsbrigade Nederland nadrukkelijk getoond. Na de officiële centrale opening van deze zesde editie (om 12:00 uur) door burgemeester Franc Weerwind, kunnen jonge bezoekers zich verheugen op de verschijning van Chase. Het politiehondje uit de populaire Nick Jr.-televisieserie PAW Patrol bewaakt vanaf 13:00 uur de lancering van de campagne met de uitreiking van de 06-polsbandjes. Lifeguards zijn present om het altijd drukbezochte onderdeel 'Varen met de Reddingsbrigade' in goede banen te leiden. Was hierbij in 2018 alleen sprake van geduldig in de rij wachten met andere belangstellenden, ditmaal bestaat de kans dat Chase langskomt.

Zuma
Een andere PAW Patrol-held, het reddingshondje Zuma, is eveneens sterk verbonden aan de 06-polsbandjescampagne. Bij de stand van Reddingsbrigade Nederland is de folder 'Veiliger op het strand met tips van Zuma!' verkrijgbaar. In samenwerking met Nick Jr. zet Reddingsbrigade Nederland zich in om de doelgroep re bereiken. Ouders en hun kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 6 jaar krijgen tips om veilig te kunnen genieten in, op en bij het water. Reddingsbrigade Nederland en Nick Jr. starten in Almere ook de jaarlijkse Zuma-kleurplaatactie.

Bovendien is Reddingsbrigade Nederland (net als Veilig Verkeer Nederland, Het Rode Kruis en veiligheidsmuseum PIT) een locatie van de PAW Patrol Veiligheidsspeurtocht. Kinderen kunnen daarbij leren over (zwem)veiligheid en een stempel scoren. Als alle vier de stempels verzameld zijn, mogen ze bij de nabije Bruna-winkel het PAW Patrol Veiligheidscertificaat ophalen. Bovendien kunnen jonge bezoekers, met een gratis 06-polsbandje om, spelen in de PAW Patrol Playzone. Voor de allerkleinsten staat er een apart springkussen.

Campagne
Jaarlijks worden in de zomermaanden, op het strand en bij recreatieplassen, gemiddeld 775 vermiste kinderen herenigd met hun ouders of begeleiders. Dit aantal daalt sinds 2015, mede dankzij de campagne met 06-polsbandjes. Reddingsbrigade Nederland stelt dit jaar 250.000 exemplaren gratis ter beschikking. Het 06-polsbandje is verkrijgbaar bij de reddingsbrigadeposten, en een aantal politieposten, strandexploitaties, kusthotels en andere verblijfsaccommodaties.

Ouders en begeleiders kunnen hun telefoonnummer en de naam van het kind erop schrijven. Daardoor worden zij zich direct meer bewust van het risico op vermissing. Bovendien draagt het 06-polsbandje bij aan een veiliger gevoel tijdens een dagje uit. Het doel is recreanten bewustmaken van hoe zij kunnen voorkomen dat een kind zoekraakt en leren wat ze moeten doen als dat wel het geval is. In het kader van vermissing bestaat er een sterke samenwerking met de Nationale Politie, verwoord in een protocol.

Lancering van de nationale 06-polsbandjescampagne 2018 op het strand van Scheveningen. (Foto: RL.Photographics)
Lancering van de nationale 06-polsbandjescampagne 2018 op het strand van Scheveningen. (Foto: RL.Photographics)