Duits-Nederlandse legermacht slaat oefenaanval Ruhrgebied af

Verdedig het Duitse Ruhrgebied tegen een optrekkende vijand. Voor deze taak zag de Duits-Nederlandse Division Schnelle Krafte zich tijdens oefening Green Griffin gesteld. De snel oprukkende vijand moest met behulp van luchtmobiele operaties worden gestopt en teruggedrongen.

Aan de 2-weekse oefening deden zo’n 3.000 militairen mee. Nederland leverde 5 Chinook-transporthelikopters, 6 Apache-gevechtshelikopters, 250 militairen van het helikoptercommando en een kleine 500 militairen van 11 Luchtmobiele Brigade.

Majoor Sander Spithoven was commandant van het Nederlandse squadron: “Met Duits-Nederlandse formaties tot wel 22 helikopters hebben we de vijand afgestopt en de grondtroepen ondersteund. We hebben veel van elkaar geleerd en zijn beiden op een hoger niveau gekomen. Door het gezamenlijk plannen, vliegen, briefen en debriefen, maar ook door procedures en technieken op elkaar af te stemmen. We waren echt 1 team, met 1 taak.”

De Duitse en Nederlandse heli’s vormden voor de gelegenheid een combined helicopter taskforce. Die bestond naast de Nederlandse toestellen uit 10 Duitse NH90-transporthelikopters en 6 Tiger-gevechtshelikopters. Om al die mensen en middelen goed met elkaar te laten samenwerken, stond de 1e week in het teken van afstemming.

Bruggen heroveren
Daarna volgde het echte werk. De gesimuleerde vijand stootte vanuit het noordoosten door richting het plaatsje Celle. Hun doel: het Ruhrgebied in handen krijgen. De vijand bestond uit 4 divisies met serieuze luchtverdedigingsmiddelen. Om ze te stoppen moesten 4 bruggen bij Wieren worden vrijgemaakt van vooruitgeschoven vijandelijke troepen. Dit gebeurde met luchtmobiele acties.

Verkenners
Voorafgaand leverden verkenners, waaronder Nederlandse, een realtime situatieschets vanaf de grond. Vervolgens vlogen de Chinooks en NH90’s én een Nederlands C-130-transportvliegtuig meer dan 600 militairen en tientallen underslung-ladingen in. Dit gebeurde in 6 waves. Tiger en Apache-gevechtshelikopters beveiligden deze inzet. Dit werd logistiek in goede banen geleid dankzij een pick-up zone voor ladingen en passagiers en 2 F(A)RPS (forward arming and refueling point). Slecht weer verhinderde een dag later helaas een zogenoemde ‘hasty extraction’-oefening (snelle aftocht).

Een Duitse NH90, met op de achtergrond een Nederlandse Chinook. (Foto: Defensie)
Een Duitse NH90, met op de achtergrond een Nederlandse Chinook. (Foto: Defensie)