Deadline 2030 voor uitstootvrij Amsterdam niet in beton gegoten

Verantwoordelijke Amsterdamse wethouder Dijksma snapt dat er twijfels zijn over het plan om vanaf 2030 alle benzine- en dieselauto's in Amsterdam te verbieden. Wat haar betreft is de deadline van 2030 dan ook niet in beton gegoten.

Experts vrezen dat het technologisch niet haalbaar is om in 2030 al het verkeer in Amsterdam uitstootvrij te maken. "Als dat zo is dan moet je bereid zijn om water bij de wijn te doen", zegt Dijksma vandaag tegen AT5. "Zo zit ik ook in deze discussie."

Voorwaarden
Er zijn wat Dijksma betreft belangrijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden voordat het plan uitgevoerd wordt. Zo moet het elektrisch rijden goedkoper zijn dan het huidige vervoer. Daarnaast moeten er genoeg uitstootvrije auto's beschikbaar zijn, en het moet vooral technologisch haalbaar zijn. Dijksma denkt dat dat allemaal gaat lukken. "De markt gaat ongelooflijk snel. Je ziet dat grote merken nu al betaalbare elektrische auto's op de markt gaan brengen. En dat al binnen drie a vier jaar."

Twijfels
Toch zijn er flink wat Amsterdammers die vraagtekens zetten bij het plan. "Dat snap ik", zegt Dijksma. "Heeft de gemeente de laadinfrastructuur wel op orde? Gaat het wel snel genoeg? Kan er geen dip in het elektriciteitnetwerk komen? Dat zijn allemaal technologische kwesties waarbij ik zie dat er oplossingen voor zijn."

Elektrische auto kopen
Ook vinden veel Amsterdammers een elektrische auto nog veel te duur. Dijksma: "De aanschaf van een elektrische auto is vaak duurder dan een conventionele wagen, maar de gebruikskosten zijn al beduidend lager." Volgens haar komt nu ook langzaam de tweedehands markt op gang. "Mensen moeten echt een goedkope elektrische auto kunnen kopen of deelauto's kunnen gebruiken willen we dit plan goed uit kunnen voeren."

Toekomst
Ondanks alle twijfels heeft Dijksma er vertrouwen in dat het gaat lukken. "Als mensen gelijk krijgen die pessimistisch zijn, dan hebben ze gelijk. Nogmaals: dat ben ik niet. Ik ben een optimist. Altijd."