Reiziger mist overstap en krijgt 600 euro van KLM

Luchtvaartmaatschappij KLM moet een schadevergoeding van 600 euro betalen nadat een reiziger door een halfuur vertraging zijn overstap miste. Dat heeft de rechter begin deze week bepaald.

De man had bij KLM een ticket geboekt van Barcelona naar Mexico City, met een overstap op Schiphol. De vlucht van Barcelona naar Amsterdam zou om 11:35 uur aankomen op Schiphol en de vlucht naar Mexico City zou daar om 12:30 uur vertrekken. Doordat de eerste vlucht dertig minuten vertraagd was, haalde de reiziger de tweede niet meer.

Meer dan drie uur
Hij kreeg een nieuwe vlucht vanaf Schiphol aangeboden, maar kwam alsnog meer dan drie uur later aan in Mexico City. De luchtvaartmaatschappij weigerde in eerste instantie om een schadevergoeding te betalen en dus stapte een gespecialiseerd bedrijf namens de reiziger naar de rechter.

KLM had als verweer dat er sprake was van een 'buitengewone omstandigheid'. De vertraging zou namelijk zijn ontstaan door een beslissing van de luchtverkeersleiding.

Aansluiting
De rechter gaat daar niet in mee. Voor een 'buitengewone omstandigheid' moet er namelijk sprake zijn van een langdurige vertraging en dat was die dertig minuten niet. De langdurige vertraging ontstond pas doordat de passagier zijn aansluiting miste.

Ook is KLM zelf verantwoordelijk voor de 'mogelijk te korte' overstaptijd. "Het is aan de vervoerder de boekingssystemen zodanig in te richten dat slechts opeenvolgende vluchten kunnen worden geboekt indien de overstaptijden realistisch zijn, dat wil zeggen ook voldoende zijn bij dagelijks voorkomende geringe vertragingen van de voorgaande vlucht. De vervoerder is degene die bepaalt welke overstaptijd minimaal wordt gehanteerd."

KLM moet daarnaast ook de kosten van het gerechtelijke proces betalen.