Brits gevechtsvliegtuig uit WOII opgegraven in Amsterdam

In de Texashaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam is Defensie bezig met de berging van een Engels gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Tijdens het gereedmaken van het terrein voor commerciële doeleinden, werden de restanten van het toestel gevonden.

Tot nu toe zijn er delen van de cockpit, een motor, een kanon en munitie uit de grond gehaald.

Het vliegtuig is een 'De Havilland Mosquito', tijdens de oorlog hét gevechtsvliegtuig van de geallieerden. "We weten dat dit specifieke toestel op 17 december 1944 is gecrasht, toen het op een nachtmissie op weg was naar Dortmund op zoek naar gelegenheidsdoelen", vertelt Majoor Bart Aalberts, van de Koninklijke Luchtmacht. "De navigator R.W. Donaldson, die naast de piloot zat, werd direct na de crash begraven. De piloot N.R. Schwarz werd in 1948 door een Britse eenheid opgegraven met een deel van de cockpit."

Granaten op scherp
De andere motor ligt waarschijnlijk onder een nog af te graven deel van het terrein. Van alle munitie die gevonden is, staat nog een deel op scherp, vertelt Sergeant-majoor Patrick van der Stoop van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie.

"Het ziet er onschuldig uit, maar de granaten die wij vinden bevatten vaak nog springstof. Als je dan aan het graven bent, moet je erg uitkijken dat je er niet op tikt, want dan zou het nog kunnen detoneren." De gevonden munitie wordt binnen een paar dagen op een ander terrein vernietigd.

Voor de vrijheid gestorven
De Britten Schwarz en Donaldson werden, op wat hun eerste missie was, door een andere nachtjager in dienst van de Nazi's neergeschoten. De Duitser Fritz Lau was een ervaren piloot die in de hele Tweede Wereldoorlog maar liefst 28 toestellen uit de lucht schoot. Van der Stoop vraagt zich af of de inzittenden van de Mosquito wel kans maakten. "Gezien de hoeveelheid munitie die we hebben gevonden, lijkt dat niet zo. De vliegtuigen droegen zo'n vier keer zestig granaten met zich mee, en ik tel er hier nu al ruim tweehonderd."

Het bergen van de restanten maakt vaak indruk. Het vinden van een schuifruitje van de cockpit is een voorbeeld dat Aalberts aan het denken zet. "Deze zat aan de kant van de navigator, die heeft hij waarschijnlijk die avond nog open en dicht gemaakt. Dan realiseer je je dat zij die dingen nog gewoon hebben aangeraakt. Het zijn gewoon collega's die voor onze vrijheid gestorven zijn."

De verwachting is dat de berging en het zoeken naar meer onderdelen nog tot vrijdag zal duren.