Eerste ervaringen met de nieuwe Sprinter

Sinds 9 december 2018 rijdt de nieuwe Sprinter (SNG) tussen Haarlem en Den Haag. Stap voor stap gaat de nieuwe Sprinter op meer trajecten rijden. De trein rijdt inmiddels ook op de lijn tussen Leiden en Hoorn Kersenboogerd. In april kunnen reizigers in het oosten van het land met de nieuwe Sprinter reizen.

Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS: “Ik ben tevreden over de Sprinter. De trein presteert goed voor een nieuwe trein. De gemiddelde punctualiteit van de Sprinter is nu zo’n 87%. Een goede score”.

Met nieuwe treinen hou je rekening met een lagere punctualiteit (80%) in de eerste periode. Want zoals bij alles dat nieuw is: het is altijd even wennen, voor iedereen. Van reiziger, monteur, conducteur tot machinist.

Okhuijsen: “Bij een introductie van een nieuwe trein heb je nu eenmaal te maken met kinderziektes. Uiteraard erg vervelend voor onze reizigers als zij net 1 of meerdere keren hinder hebben ondervonden. Daarom kijken wij samen met CAF goed naar de meldingen en pakken we zaken op. Soms is dat een technische oorzaak en soms ligt dat aan de afhandeling van een foutmelding. Ook moet je rekening houden met de infrastructuur. Op het traject Leiden - Hoorn Kersenboogerd zijn bijvoorbeeld 4 stroomloze bruggen. In de eerste weken dat de nieuwe Sprinter hier rijdt, zien we dat dit niet altijd vlekkeloos gaat. Daar zijn extra instructies voor gegeven."

Een nieuwe trein beschikt over de nieuwste technieken. Extra controle, een aanpassing of extra begeleiding is in het begin gewenst. “Zo zetten we extra begeleiding in om ervaring in de praktijk maximaal te ondersteunen, als aanvulling op de opleidingen.”

De nieuwe Sprinters passen, volgens de NS, bij de wensen van de reizigers voor een comfortabele reis: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, leren bekleding, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

Okhuijsen: “De nieuwe Sprinter rijdt nu 10 weken, bij elkaar hebben deze treinen al 600.000 kilometer gereden in Nederland. Het is een goede trein, ik heb er vertrouwen in. We hebben er niet voor niets na de eerste bestelling van 118, nog eens 88 extra bij gekocht.”

Toch zijn er ook andere geluiden. Zo schijnt de Sprinter regelmatig kapot te gaan, waardoor vertragingen ontstaan. "Reizigers op deze trajecten klagen erover dat ze vaker kort of lang vertraagd zijn. De SNG-sprinters gaan een belangrijke rol spelen in de NS-dienstregeling van 2020. Daarom willen we dat eventuele problemen snel worden opgelost” volgens directeur van Reizigersvereniging Rover Freek Bos.

Volgens Riekus Spithorst van 'Voor beter OV'  regent het klachten. "Tot nu toe blijkt het een onbetrouwbare sprinter, maar dat ligt met name aan NS zelf, die onervaren personeel erop laat rijden. Reizigers zijn de dupe van bedienings- en softwarefouten. Deze treinen zijn onvoldoende getest."