Bakker mist trouwe klant en gaat op onderzoek uit

De 56-jarige Hans was al zo'n 8 jaar vaste klant van Bakker Bart in Middelburg. Alle dagen kwam hij 's ochtends een ontbijtje halen en als hij niet kon, dan belde hij altijd naar de bakker om dat door te geven. 

Tot begin dit jaar: Hans kwam niet meer en de bakker kreeg ook geen telefoontje. Na enkele dagen vroeg Alain Desmedt, de eigenaar van de bakkerij aan de Lange Delft, zich af waar Hans gebleven was. Hij belde de politie, maar hij was niet als vermist opgegeven. Toen Alain zijn zorgen besprak met een andere klant, kreeg hij onverwacht het telefoonnummer van Hans. 

Desmedt kreeg de voicemail aan de lijn. Zich nog meer zorgen makend wisten ze het adres van Hans te achterhalen en gingen langs. De gordijnen waren dicht, en weer kreeg hij de voicemail toen hij probeerde te bellen. Afgelopen maandag gingen twee werknemers, Remonda en Sandra, weer langs het adres, en zagen licht branden door de gordijnen heen. 

Ze stelden Desmedt op de hoogte en gedrieën stelden ze de politie op de hoogte. Deze kwam, met een slotenmaker in hun kielzog, naar de woning en braken de deur open. Daar troffen ze het stoffelijk overschot aan van Hans. Hij is waarschijnlijk al begin januari een natuurlijke dood gestorven. 

De nabestaanden van Hans zijn de bakker dankbaar. Desmedt vindt het spijtig dat het zo gelopen is: "Maar ik ben blij dat ik de stap heb gezet om hem te zoeken. Ik hoop dat meer mensen hetzelfde zullen doen. Als je iemand mist die altijd in een bepaald ritme leeft en ergens komt, trek dan aan de bel. Het gaat om aandacht voor je medemens.”