Anne Frank Stichting is merknaam 'Anne Frank' kwijt

De Anne Frank Stichting is de merknaam 'Anne Frank' na negentien jaar kwijtgeraakt. Dat heeft het Europees merkenbureau Euipo eerder deze maand bepaald,  zo schrijft AT5.

Dat meldt de Volkskrant. De stichting heeft zich in 1999 laten registreren om commercieel of politiek misbruik van de naam 'Anne Frank' aan te kunnen pakken. Maar het Anne Frank Fonds, dat gevestigd is in Bazel, probeerde hier een einde aan te maken. Zij wilde namelijk zelf de officiële merknaam gebruiken.

Nadat het Zwitserse fonds een aanvraag had ingediend voor de merknaamregistratie heeft Euipo gekeken welke van de twee stichtingen de beste argumenten had om de naam te kunnen gebruiken. Het merkbureau constateerde dat de Anne Frank Stichting de afgelopen vijf jaar wel gebruik heeft gemaakt van de naam als verwijzing naar de persoon Anne Frank of als onderdeel van haar eigen naam of het museum, maar niet als zelfstandige merknaam. En volgens de regelgeving vervalt je merknaam in zo'n geval.

'Opgelucht'
Ronald Leopold, directeur van de Anne Frank Stichting, kan zich vinden in de uitspraak van het merkenbureau en zal dan ook geen bezwaar maken tegen de beslissing. 'Ik begrijp wat destijds de overwegingen waren om de persoonsnaam als merknaam te laten registreren, maar ik heb er tezelfdertijd het gevoel bij gehad dat dit niet klopte. Het merkenbureau heeft dus terecht vastgesteld dat we terughoudend zijn geweest met het gebruik van Anne Frank als merknaam. Ik zekere zin ben ik opgelucht over de uitspraak', zegt hij tegen de krant.

Volgens de stichting heeft het verlies geen gevolgen voor de strijd tegen van misbruik van de naam. 'Daar hebben we de merknaam niet voor nodig.'

Anne Frank Stichting is merknaam 'Anne Frank' kwijt (Foto: FOK!)
Anne Frank Stichting is merknaam 'Anne Frank' kwijt (Foto: FOK!)