Sky stopt als sponsor wielerploeg na 2019

De Britse wielerploeg van onder andere Chris Froome, Wout Poels en Geraint Thomas moet op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Mediabedrijf Sky na 2019 de sponsoring.

De succesvolle ploeg werd in 2009 opgericht met als doel het Britse wielrennen naar een hoger niveau te brengen. In 2010 maakte de ploeg hun debuut in het peloton en Sky was vanaf dat moment de naamgever van de ploeg. Een van de doelen was om met een Britse renner de Tour de France te winnen. Met de winst van Bradley Wiggins (1x), Chris Froome (4x) en afgelopen jaar Geraint Thomas is dat doel ruimschoots behaald. Daarnaast won Froome ook de Giro d'Italia en Vuelta a España.

“We zijn in het wielrennen gestapt om de prestaties van onze ploeg te gebruiken als inspiratie voor de participatie in het wielrennen op alle niveau’s”, vertelt Jeremy Darroch van Sky. “Na meer dan een decennium, kan ik niet anders dan trots zijn met wat we daarin hebben bereikt. Maar tegen het eind van 2019 is het voor ons de juiste tijd om verder te kijken en een nieuw hoofdstuk in het Sky-verhaal te beginnen. We gaan ons focussen op andere initiatieven, waaronder onze Sky Ocean Rescue-campagne.” De Sky Ocean Rescue-campagne is een initiatief voor bewustwording omtrent vervuiling van oceanen.

“We zijn begonnen met een visie om een schoon, winnend team op te zetten, gebouwd rondom een Britse kern met renners en staf”, teambaas David Brailsford “We zijn trots op het feit dat we een rol gespeeld hebben in de transformatie van het Britse wielrennen de laatste tien jaar. Nu Sky vertrekt, staan wij open voor een nieuwe partner waarmee we in de toekomst kunnen samenwerken. Ik wil nu Sky en iedereen die bij de ploeg betrokken is bedanken, alsmede de fans die al jaren achter ons staan. Als ploeg zijn we nog lang niet klaar. Er staat ons opnieuw een heel mooi jaar te wachten.”

Het laatste jaar van de Skytrein. (PRO SHOTS/Gepa)
Het laatste jaar van de Skytrein. (PRO SHOTS/Gepa)