Battlefield V krijgt 60hz tickrate op release

Battlefield en Call of Duty zijn al sinds jaar en dag rivalen van elkaar, maar op release heeft EA's shooter een streepje voor op die van Activision: de tickrate. Deze is voor Battlefield V op release ingesteld op 60Hz (voor pc), terwijl Black Ops 4 het met 20-30 Hz moet doen.

Met tickrate, een term die de afgelopen jaren nogal aan populariteit is toegenomen, wordt gedoeld op de refresh-snelheid van de server, deze bepaalt in zekere mate hoe vloeiend en accuraat de speelervaring is. Het is vergelijkbaar met framerate op een lokale pc, behalve dat je er dus geen enkele invloed op hebt. Het grote nadeel aan een lage tickrate is dat het kan voorkomen dat je (zeer kortstondige) fragmenten/frames mist omdat de server je niet genoeg updates per seconde stuurt. Een bekend problematisch voorbeeld bij lage tickrates is dat je al een hoekje om bent om vervolgens alsnog met terugwerkende kracht neergeschoten te worden.

Toen we met de bèta van Black Ops 4 aan de slag konden had Activision de tickrate ook op 60Hz staan. De verbazing was dan ook groot toen uit een uitgebreide analyse van een oplettende gamer bleek dat de tickrate was teruggeschroefd naar een schamele 20Hz. Treyarch had al aangegeven dat ze op release in eerste instantie een zo stabiel mogelijke ervaring wilden bieden om daarna de netcode te kunnen fine-tunen. Inmiddels is de tickrate voor Black Ops 4 alweer iets opgeschroefd naar 30Hz, maar voor Battlefield V is in ieder geval toegezegd dat we vanaf release al op minimaal 60Hz kunnen rekenen en deze vervolgens alleen nog maar beter wordt. Voor kleinschalige gamemodi in BF V wordt 120Hz zelfs ondersteund volgens multiplayer-producer David Sirland.

Tickrate is onderdeel van de netcode van multiplayergames. Netcode is een parapluterm voor alles wat te maken heeft met (de kwaliteit van) het netwerk c.q. de servers waarop gespeeld wordt bij games in multiplayer. Veelal gaat dit over de synchronisatie tussen client en server. Het valt niet te ontkennen dat netcode invloed heeft op hoe goed spelletjes draaien, alleen wordt de term de laatste tijd wat ge-overdramatiseerd door veel mensen. Netcode en tickrate zijn de nieuwe stopwoordjes voor mensen die vaak verliezen en een excuus zoeken, vergelijkbaar met "lag!"-roepers van vroeger.