Renault komt met nieuwe Formule 1-motor

Renault zal voor het seizoen 2019 met een volledig nieuwe Formule 1-motor op de proppen komen. Aangenomen werd dat de Fransen de nieuwe spec C zouden gebruiken als basis voor volgend jaar, maar om het gat met Ferrari en Mercedes te dichten worden nu drastischer stappen genomen.

Renault-directeur Cyril Abiteboul legde tegenover Motorsport de keuze uit. "Een van de redenen is, en daarom levert spec C niet betere prestaties, dat we dan niet tegengehouden worden door de structurele limieten van de huidige motor."

De Fransman voegde hier wel aan toe dat prestaties en betrouwbaarheid met elkaar in balans moeten zijn. Hij is ervan overtuigd dat op de testbank veel progressie is geboekt, maar dat de resultaten verborgen zijn gebleven omdat er dit jaar maar weinig nieuwe onderdelen geïntroduceerd mochten worden op de circuits.

"We hebben op de testbank veel kilometers gedraaid. Twee onderdelen waren dit jaar zorgenkindjes: de turbo en de MGU-K. Met die laatste hebben we inmiddels geen problemen meer op zowel de testbank als op het circuit. De nieuwste versie van de turbo lijkt ook geen problemen meer te hebben, maar die zit niet op alle auto's, want ze daarop zetten zou gridstraffen betekenen."

"Dat is het vervelende aan de huidige reglementen. Als je een beter onderdeel dan het huidige hebt moet je afwegen of de straffen opwegen tegen de straffen en de sportieve gevolgen. Dat is belachelijk. Je stopt geld in het verbeteren van onderdelen, je voelt ze op de testbank aan de tand, je kunt ze maken, je neemt ze mee naar de circuits, maar mag ze vervolgens niet op de auto's zetten. Dat is gewoon niet juist."