Uitgebreide survivalgame SCUM nu beschikbaar op Steam

Om 18:00 vanavond is hardcore-survivalgame SCUM officieel in Early Access gegaan. Spelers nemen in SCUM de rol aan van een gevangene die samen met nog maximaal 63 andere gevangenen op een onbewoond eiland gedropt worden waarna er een soort hardcore battle royale-spektakel plaatsvindt.

SCUM wordt ontwikkeld door de Kroatische studio's Croteam en Gamepires, in samenwerking met uitgever Devolver Digital. De afgelopen maanden werden met regelmaat developer diaries uitgebracht waarin de voortgang van het spel werden getoond en wat vooral opviel is hoe belachelijk gedetailleerd de RPG- en survivalelementen in het spel zijn uitgewerkt. Hydratatie en voeding kennen we al wel van andere survivaltitels, maar SCUM tilt het naar een hoger niveau.

Zaken waar je bijvoorbeeld op moet letten zijn vitamine-inname, calorie-inname, lichaamsmassa, lichaamstemperatuur en het aantal tanden wat je hebt. Zijn er een paar tanden uit je smoel gemept? Dan zal je tijdens het looten moeten opletten dat je voornamelijk via vloeibare voedingsmiddelen aan je ADH komt. Een andere interessante is je lichaamsmassa. Hoewel deze via je dieet dus min of meer dynamisch wordt, heb je een zeer uitgebreide character creator om je personage in het begin samen te stellen. Je kunt er dan voor kiezen om er met een dikke papzak op uit te gaan, of juist met een tenger maar lenig mannetje. De papzak zal een stuk meer gewicht achter zijn vuistslagen kunnen hangen terwijl het magere personage een veel beter uithoudingsvermogen zal hebben. Zelfs de leeftijd van je personage heeft direct effect op in-game statistieken, positief en negatief. Tijdens je zoektocht naar gear kun je ook events doen met andere spelers, zoals een potje team deathmatch in een afgebakende arena.

De game is op Twitch de afgelopen paar dagen veel getoond en de eerste indrukken lijken positief. Het is nog wel een ruwe diamant, bewegingen zijn vrij houterig, de gunplay is sub-optimaal en kleine details kunnen frustrerend werken zoals een continu uitgeput personage dat 24/7 aan het hijgen is. De map van het eiland is enorm en er zal dus heel veel te voet moet worden afgelegd; voertuigen zijn er niet, al worden deze ook niet uitgesloten in een later stadium. Bekijk de Early Access-trailer hieronder.