Volgend F1-seizoen extra regenlichten op achtervleugel

In 2019 krijgen Formule 1-wagens extra regenlichten. De verlichting wordt gemonteerd op de endplates van de achtervleugel en moet zorgen dat de wagens beter zichtbaar zijn tijdens regenachtige omstandigheden. Ook de achtervleugel en positie van de spiegels wordt aangepast.

Op verzoek van de FIA heeft Lewis Hamilton na de Grand Prix van Barcelona de nieuwe verlichting getest. Doordat de LED-lichtstrips op de vleugel hoger geplaatst zijn dan de normale verlichting verwacht men een betere zichtbaarheid. In het World Endurance Championship worden LED-lichtstrips op de achtervleugel al langer toegepast.

De achtervleugel zelf wordt komend jaar hoger en de positie van de achteruitkijkspiegels wordt aangepast. Ook deze maatregelen worden ingevoerd om de zichtbaarheid te verbeteren. In totaal zal de vleugel 50 millimeter hoger worden zodat de ruimte tussen vleugel en bovenkant van de sidepods groter wordt. Hierdoor moet het zicht via de spiegels beter worden. De spiegels zelf worden lager en meer naar buiten gemonteerd.

Tijdens een recente vergadering zijn de teams akkoord gegaan met de voorstellen. De wijzigingen moeten formeel nog goedgekeurd worden door de World Motor Sport Council.