74 kilometer per uur ... op de fiets

74 kilometer per uur… en dat op een fiets. Het Human Power Team wist die snelheid te halen met de VeloX 8 aerodynamische ligfiets. Het ontwerp van studenten van de TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam werd gisteren getest op Vliegbasis Woensdrecht. Uiteindelijk is het de bedoeling het wereldrecord aan te vallen. Dat staat nu op 121,8 kilometer per uur.

Het technisch hoogstandje werd zaterdag voor het eerst getoond. 1 van de 2 coureurs was marechaussee 2 Jennifer Breet, werkstudent van Defensity College. Het werkstudentprogramma van Defensie is dit jaar de grootste sponsor van het Human Power Team.

Lange rechte weg
Op de start- en landingsbaan van Woensdrecht werd de race-klare fiets voor het eerst getest. "Het was voor het team een goede gelegenheid om de laatste verbeterpunten te vinden. Met de verzamelde data kunnen we de luchtweerstand van de fiets vergelijken met onze modellen", aldus teammanager Human Power Team en student Lucht- & Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft Stephanie Wiechers. Om goed op snelheid te komen is een lange, rechte weg nodig. Daarom is met het Defensity College gekozen voor de vliegbasis.

"Na een jaar ontwerpen, bouwen en trainen, was dit het belangrijkste testmoment voor onze wereldrecordpoging in de woestijn van Nevada komende september. Daar moeten Jennifer Breet en Lieke de Cock het nieuwe wereldsnelheidsrecord fietsen voor vrouwen vestigen", lichtte Wiechers toe. "Er is maandenlang ontworpen om de volledig op maat gemaakte fiets van de atleten optimaal aerodynamisch te krijgen. Er is veel ruimte bespaard door een nieuw en compact schakelsysteem. Het is hierdoor de kleinste fiets die we ooit bouwden." De VeloX 8 vertoont gelijkenis met een kogel en heeft bijvoorbeeld geen raam, want dat is aerodynamisch funest.

"Het gaat niet alleen om een snelle fiets", aldus Wiechers. "De coureur is minstens zo belangrijk. Het gaat echt om de combinatie van mens en techniek". De samenwerking tussen studenten bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam en de technische studenten van de TU Delft ziet het team als voorwaarde voor succes.

Interessante doelgroep
Defensie steunt het project niet zomaar. "We zien dit als een goede manier om de naamsbekendheid van Defensie te vergroten binnen een interessante doelgroep", aldus Programmamanager Defensity College luitenant-ter-zee 2OC Erik Noordam. "Naast het human power team, zijn we ook partner van de Nuon Solar Car, de waterstofauto (Forze) en de autonoom varend boot (Trident)."

Inmiddels is een van Jennifer Breet's teamgenoten aangestoken door haar enthousiasme over Defensie en heeft ook gesolliciteerd bij Defensity College.

De vrouwelijke coureurs: Lieke de Cock (links) en marechaussee 2 Jennifer Breet (rechts). (Foto: Defensie)
De vrouwelijke coureurs: Lieke de Cock (links) en marechaussee 2 Jennifer Breet (rechts). (Foto: Defensie)