Je pakketje in de kliko

Je bestelt iets, maar je bent niet thuis. Dat zal jou ongetwijfeld bekend voorkomen. Zo ook voor Gert-Jan uit Noord-Holland. Hij had een pakketje besteld maar dat kwam in de kliko terecht. De bezorger had een briefje achtergelaten met "Pakketje in de blauwe bak." Zij het niet dat Gert-Jan op vakantie was en zijn pakketje nooit gezien heeft.

Hij was op dat moment op vakantie, de bezorger dacht makkelijk een pakketje af te leveren. Dat pakte echter verkeerd uit. De buurtbewoners aldaar hebben afgesproken dat wanneer iemand op vakantie is, de kliko aan de straat wordt gezet door andere bewoners. Zo ook nu het geval. Wisten de buren veel dat er een pakketje werd afgeleverd, laat staan in de kliko. Gert-Jan benaderde PostNL, het bedrijf dat de bezorging deed van het pakketje maar dat gaf geen gehoor, hij werd doorverwezen naar de webwinkel waar hij de trui had besteld, die in het pakketje zat. "Dat is toch te gek voor woorden? Hun postbezorger gooit een pakketje willens en wetens in de prullenbak en ik mag het oplossen? Dat is de omgekeerde wereld!", aldus Gert-Jan.

"Onze bezorgers mogen pakketten niet onbeheerd achterlaten. Daar is dus inderdaad een fout gemaakt. Daarop is de bezorger ook aangesproken en het zal niet meer gebeuren. Maar voor de compensatie moet meneer maar bij de webwinkel zijn", zo is de uitleg van een woordvoerder van PostNL. Hoe het kan zijn dat de ontvanger nu verantwoordelijk is voor de fout van de bezorger, is niet uit te leggen door PostNL.

Ook de Consumentenbond heeft gereageerd op deze situatie: "Een totaal krankzinnige gang van zaken", aldus Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond. "Maar formeel gezien staat PostNL in zijn recht, het bedrijf heeft een overeenkomst met de verzender, niet met de ontvanger".

Dat er zo wordt omgegaan met klachten is niet onbekend, "Enerzijds logisch, omdat ze elke dag honderdduizenden pakketten bezorgen", zegt Spierenburg. De manier hoe PostNL omgaat met de klachten is stuitend, slechts 25% van de klachten wordt opgelost.

Kleine omzetgroei voor PostNL (Foto: ANP)
Pakketje via PostNL in de kliko. (Foto: ANP)