NS zet langere treinen in op hogesnelheidslijn

De NS gaat met spoed de treinen op de hogesnelheidslijn verlengen. De Intercity Direct-treinen worden van zes naar zeven rijtuigen uitgebreid om de toegenomen drukte het hoofd te kunnen bieden. Het aantal reizigers op de snelle lijn tussen Amsterdam en Rotterdam steeg afgelopen jaar met 25 procent, waar 10 procent werd verwacht.

De maatregel komt bovenop de verlenging van de IC Brussel en de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur. Met alle aanpassing groeit de capaciteit dit jaar met zo'n 35 procent, aldus de NS. Het bedrijf voegt wel eraan toe dat het in de spits nog druk kan blijven, maar dat "de grootste spitshinder" op deze manier wordt voorkomen.

Aanvulling 10:55 uur
Op de hogesnelheidslijn rijden speciale treinen in een vaste samenstelling. Daarom kunnen deze niet eenvoudig verlengd worden, zoals bij reguliere treinen. Ze moeten in de speciale onderhoudsplaats Watergraafsmeer “opgeknipt” worden, om er zo een treindeel tussen te kunnen plaatsen. De eerder geplande verlenging van de IC Brussel wordt inmiddels uitgevoerd.

NS zet langere treinen in op hogesnelheidslijn
NS zet langere treinen in op hogesnelheidslijn (Foto: ANP)