Cory Barlog: "Singleplayer games zijn Feniks van industrie"

'Singleplayer is dood', een uitspraak die in de gamewereld regelmatig voorbij komt. Enerzijds geuit door competitief aangelegde gamers die alleen interesse hebben in multiplayerspellen en anderzijds geuit door mensen die om zich heen zien dat uitgevers en ontwikkelaars steeds vaker hun focus verschuiven van singleplayer naar multiplayer. God of War-GOD Cory Barlog valt in geen van die twee categorieën: volgens hem is singleplayer momenteel 'de Feniks' van de game-industrie.

In een gesprek met IGN over het vraagstuk of singleplayer inderdaad stervende is, zet Barlog zijn zienswijze uiteen over de kwestie. Barlog trekt een anologie met de getijden: "We maken in deze industrie eb en vloed mee. Games veranderen door verschillende creatievelingen die de industrie betreden en zeggen: ik heb een bijzonder of gek idee". In het interview gaat het onder andere over de Battle Royale-gekte, waarbij buitengewoon populaire titels als Fortnite en PUBG veel van de spotlights binnen de gamewereld stelen. Volgens Barlog betekent dat ondanks de populariteit van deze nieuwe hype dat niet betekent dat er geen ruimte is voor andere ervaringen. "Het betekent niet dat andere dingen verdwijnen, het betekent simpelweg dat het zaken zijn waar we op dit moment veel aandacht aan besteden". 

Hoewel competitieve games momenteel zeer in trek zijn, zijn ze niet voor iedereen interessant. Dat geldt ook voor Barlog zelf: "Ik wil niet werken aan games waar geen enkel verhaal-component aan te pas komt omdat dat juist een grote drijfveer is voor mij als ontwikkelaar. Competitie drijft mij niet. Dat betekent overigens geenszins dat competitie slecht is, integendeel, ik ben blij dat ze bestaan. Het is gewoon mijn ding niet". De God of War-director meent verder dat er altijd ruimte zal zijn voor zowel singleplayer als multiplayer, maar dat de populariteit van verschillende ervaringen altijd zullen fluctueren, net zoals de getijden. 

De nieuwste God of War kwam een paar week geleden uit en bleek een absoluut (singleplayer) meesterwerk te zijn. Het kreeg de hoogste score voor een originele PlayStation 4-game tot nu toe en verkocht meer dan drie miljoen exemplaren in de eerste drie dagen na release, waarmee het de snelste verkopende PS4-exclusive tot nu toe werd.