Heineken betreurt kritiek Chance the Rapper

Heineken heeft gereageerd op de kritiek van Chance the Rapper. De rapper bekritiseerde op Twitter de reclamespot voor Heineken Light. Change the Rapper noemt de campagneleus 'sometimes, lighter is better' racistisch.

"De regel 'Sometimes lighter is better' in de commercial verwijst naar Heineken Light bier en nergens anders naar", reageert John-Paul Schuirink, director global communication. "Sommige mensen in de Verenigde Staten hebben het zinnetje helaas anders geïnterpreteerd, maar dat was natuurlijk nooit de intentie van de commercial. Het gaat over light bier."

De commercial voor Heineken Light toont een barman die een aarzelende vrouw aan het einde van de bar spot met een verrekijker. Het light biertje dat hij serveert glijdt eerst langs een zwarte vrouw en een zwarte muzikant voordat het flesje belandt bij de vrouw die de barman in het vizier had. Als de vrouw het biertje tot zich neemt volgt de leus 'Soms is light beter'. Heineken Light is een brouwsel voor de buitenlandse markt en bevat minder calorieën en minder alcohol.

Chance the Rapper vermoedt dat sommige bedrijven opzettelijk racistische commercials op de markt brengen zodat ze meer aandacht krijgen. Op Twitter geeft hij aan dat hij daarom heeft getwijfeld om aandacht aan het spotje te schenken. "Maar het moet me van het hart. Deze commercial van Heineken is vreselijk racistisch." De artiest roept niet op tot een boycot van het biertje. "Ik merk gewoon hoe vaak het gebeurt en ik vermoed dat ze hiermee consumenten en twitteraars willen ophitsen. Ik wilde er niet over twitteren, maar dit is zó slecht dat ik niet anders kan."

Schuirink: "De commercial is al in verschillende landen gebruikt en dit is de eerste keer dat we dit horen."

Heineken betreurt kritiek Chance the Rapper
Heineken betreurt kritiek Chance the Rapper (Foto: BuzzE)