'Nepnieuws fraudeurs op sociale media'

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt dat malafide handelsbedrijven steeds vaker nepnieuws publiceren via sociale media, dat dan door reguliere media wordt opgepikt. De fraudeurs proberen zo bij beleggers betrouwbaar en legitiem over te komen.

De AFM waarschuwde afgelopen jaar voor vijftien zogeheten boilerrooms. Dat zijn bedrijfjes die potentiële beleggers telefonisch benaderen en waardeloze of niet-bestaande aandelen proberen aan te smeren.

Behalve nepnieuws gebruiken fraudeurs ook steeds vaker gefingeerde analyses over bekende aandelen. Ook worden gedupeerden van boilerrooms geregeld gebeld door andere fraudeurs die zich voordoen als juridisch adviseurs die willen helpen om het verloren geld terug te krijgen.

Het aanpakken van boilerrooms is niet eenvoudig, stelt de AFM. De oplichters zijn vaak in het buitenland gevestigd en ze opereren vaak onder wisselende namen.

'Nepnieuws fraudeurs op sociale media'
'Nepnieuws fraudeurs op sociale media' (Foto: BuzzT)