Machinist rijdt expres te langzaam om ontslagen te worden

Treinreizigers in België moeten even opletten of ze wel een goede machinist hebben: Cedric Grumiaux wil je namelijk even niet als de bestuurder van je trein zien. De beste man werkt bij staatsbedrijf NMBS, maar heeft bij een privéonderneming een veel beter aanbod gekregen: twee keer zoveel salaris, een lease-auto, noem het maar op.

Eén klein probleem: de NMBS wil hem pas laten gaan als hij nog één jaar door blijft werken. Daar moet verandering in komen, vindt Cedric, en hij heeft dan ook een plan bedacht: Opération Escargot, Operatie Slak. De naam suggereert al dat dat geen goed teken is voor het op tijd komen van de treinen en dat blijkt: dinsdag tufte de trein met Cedric aan het stuur een klein kwartier te laat Doornik binnen, in Luik lag hij al 37 minuten achter.

Veel machinisten willen weg bij het staatsbedrijf en voor Cedric lijkt het ook te gebeuren. Hij zit namelijk in de 'problemen', want hij moet op kritisch gesprek komen. In theorie zou hij op staande voet ontslagen kunnen worden: "U snapt dat ik dat niet zo erg zou vinden", besluit Cedric.