Online service Demon's Souls volgend jaar stopgezet

Na negen jaar komt er een einde aan de online diensten voor From Softwares Demon's Souls. Sony maakte gisteren bekend dat het online component van de grondlegger van de Souls-games op 28 februari officieel stopt.

Je kunt Demon's Souls na deze datum nog wel gewoon offline spelen, maar het PVP-element komt te vervallen en niet langer zal je lotgenoten kunnen ondersteunen bij pittige bossfights of vice versa. Ook het lezen of schrijven van berichten voor andere spelers zal niet meer mogelijk zijn, net als het bekijken van hun doodsanimaties. Daarnaast zal het effect hebben op een specifieke bossfight, The Old Monk, waarbij in online-modus een andere speler werd opgeroepen om tegen te vechten.

Demon's Souls kwam in 2009 exclusief uit voor PlayStation 3, aanvankelijk alleen in Japan. Toen de game later ook naar het Westen kwam werd deze verrassend goed ontvangen, met een consensus over het ongeëvenaarde gevoel van voldoening na het verslaan van zeer moeilijke onderdelen. Het was Demon's Souls die een nieuw soort sub-genre introduceerde van buitengewoon moeilijke actie/RPG gecombineerd met een verknipte wereld vol angstaanjagende eindbazen, later opgevolgd door Dark Souls, Dark Souls II, Bloodborne en Dark Souls III. Ook kwamen er sindsdien talloze titels op de markt die hevig geïnspireerd zijn door de Souls-stijl, zoals Nioh, Lords of the Fallen en Salt & Sanctuary. Of we nog een remaster voor PlayStation 4 en andere platforms kunnen verwachten is onbekend.