Omzet vleesvervangers daalt

De omzet van vleesvervangers daalt, blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau IRI. Van alle andere productgroepen binnen de voeding steeg de omzet. Vooral producten met een keurmerk stijgen harder.

De groei van het ASC-viskeurmerk was met 78 procent het grootst. De omzet van artikelen met het Beter Leven-keurmerk ging met 56 procent omhoog, hoewel dat verklaard kan worden door het feit dat producten zonder dat keurmerk veel minder makkelijk verkrijgbaar zijn geworden.

Consumenten lijken beter te letten op de herkomst van hun producten. Producten met keurmerken die beloven dat een product beter is voor het milieu, eerlijke handel bevordert of meer oog heeft voor dierenwelzijn worden vaker verkocht.

Vooral bij vleeswaren letten consumenten beter op de herkomst van hun aankopen. De omzet van artikelen met een keurmerk verviervoudigde in de eerste zes maanden van dit jaar ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016. Ook vis (plus 29 procent) en vlees (plus 17 procent) groeiden hard. Vleesvervangers waren de enige productgroep waarvan de omzet daalde.

IRI bekeek de omzet van producten met keurmerk bij de supermarkten. Aldi en Lidl werden evenwel niet meegenomen.

Consument let op keurmerken in supermarkt
Consument let op keurmerken in supermarkt (Foto: ANP)