[Live] Verdubbeling spoor bij Utrecht

In het weekend van 17 - 19 november wordt er bij de spoorverdubbling rond Utrecht een waar kunststukje uitgehaald. De tweede spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt op zijn plaats gebracht met behulp van zwaartransportwagens en een drijvend ponton dat 9 meter boven het wateroppervlak uitstijgt. 

De brug is 170 meter lang, 15 meter breed en 29 meter hoog. Hij weegt ruim 3000 ton en  bestaat uit zes delen. Deze zijn apart van elkaar vervoerd naar de opbouwlocatie nabij de plaats waar de brug komt te te liggen. De brug zal stapvoets langs een speciaal aangelegde route naar de Vleutensebaan worden gereden. Tussen de twee huidige bruggen in wordt de ponton afgemeerd. 

Door de voorste zwaartransportwagens op het ponton te rijden, zal deze door het gewicht van de brug als vanzelf naar de overkant varen. Eenmaal aan de overkant zal de brug nog zijwaarts bewogen worden tot hij op circa 20 centimeter naast z'n oudere broer ligt. Dan worden de zwaartransportwagens en ponton afgevoerd. In eerste instantie staat de brug op vijzels, in de week na het plaatsen zal hij naar zijn definitieve hoogte zakken.

Die werkzaamheden kun je live volgens op de twee livestreams diie ProRail heeft opgezet. Deze vind je in de onderste twee video's. Daarop kun je nu al live meekijken naar de voorbereidende werkzaamheden. De twee bovenste video's zijn een animatie van het transport en een timelapse van het vervoer van de afzonderlijke brugdelen.