EA zwicht voor fan-razernij Battlefront II hero-kosten

Gisteren schreven we over de dubieuze praktijken die EA heeft geïntroduceerd voor Star Wars Battlefront II en inmiddels blijkt dat de grote boze uitgever gezwicht is voor alle negatieve feedback die kwam op de plannen. De kosten om heroes te unlocken worden drastisch gereduceerd.

Nog even een korte recap voor degenen die niet terug willen lezen: in Battlefront II zijn net als in het vorige deel unieke heroes aanwezig zoals Darth Vader en Chewbacca die je kunt vrijspelen en op bepaalde momenten kunt inzetten tijdens het spelen, en in sommige gamemodi haast essentieel zijn. Dit vrijspelen kost echter credits die je kunt verdienen door het behalen van challenges of door ze simpelweg te kopen. Analyse door een stel fanatiekelingen op Reddit wees uit dat het wel zo'n 40 uur kost om genoeg credits bij elkaar te sprokkelen voor het vrijspelen van Luke Skywalker en Darth Vader. Hier werd nogal heftig op gereageerd door de achterban waarna een EA Community Manager zelf met een (nogal zwak) weerwoord kwam. Dit weerwoord, waarin iets stond als 'we willen gamers een gevoel van trots en voldoening geven', werd de meest gedownvote post op Reddit ooit, met een huidige stand van 627.000 downvotes.

Inmiddels heeft EA dus gecapituleerd en een aantal drastische wijzigingen doorgevoerd waardoor gamers veel sneller de iconische helden kunnen unlocken. Er is nu nog maar een kwart van de credits nodig, 15000 in plaats van 60000, om de 'duurste' personages vrij te spelen. Chewbacca en Leia kosten nog maar 10000 en Iden gaat weg voor 5000 credits. De wijzigingen zijn per direct van kracht, dus mensen die de deluxe edition hebben aangeschaft en vandaag al met de game aan de slag kunnen zullen de verandering meteen merken.