Slachtoffers Snapking krijgen geld terug

Fans van vlogger Snapking die in het voorjaar een betaalnummer belden en opzettelijk langdurig in de wacht werden gehouden, krijgen automatisch hun geld terug. Zij hoeven verder geen actie te ondernemen, bevestigt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) maandag na berichtgeving in het AD.

Met KPN, T-Mobile, Vodafone en andere providers is afgesproken dat de gedupeerde bellers hun geld krijgen teruggestort.

De twintigjarige YouTube-vlogger uit Almere nodigde in maart en april van dit jaar zijn bijna 360.000 volgers op hem via een 0909-nummer te bellen. Dat deden 6450 aanhangers, die dachten hem daadwerkelijk aan de lijn te zullen krijgen. Dat lukte slechts vijf bellers, de rest werd minutenlang in de wacht gehouden. Daarmee maakten de fans ruim 13.000 euro aan belkosten.

ACM constateerde dat de - vaak minderjarige - bellers werden misleid. Om verdere schade voor consumenten te voorkomen trok ACM het nummer eerder dit jaar al in.

Snapking is bekend van zijn video's, vooral gericht op minderjarigen, met geweldige titels als 'TAMPON MET BLOED IN GEZICHT GOOIEN !!', 'NAAR BED MET EX IN HOTEL !?', 'MOEDER WORDT BOOS NA AANRANDING VAN HAAR KIND!', 'IK BEN VERSLAAFD AAN DRUGS.. (MDMA)' en 'PLAS DRINKEN PRANK PAYBACK'. Wat meteen aangeeft wat er mis is met deze wereld.

Slachtoffers Snapking krijgen geld terug
Slachtoffers Snapking krijgen geld terug (Foto: BuzzT)