Lidl zit in maag met gefotoshopte kerk

Lidl Nederland vindt het "uiterst vervelend" dat op verpakkingen van Griekse producten christelijke kruisen van een kerkgebouw digitaal zijn weggepoetst. "We begrijpen hoe belangrijk religieuze symbolen voor samenlevingen zijn", reageert het bedrijf na ophef in België over de kwestie.

Het gaat om een foto op producten uit het Eridanous-assortiment, zoals moussaka en halloumi-kaas, die worden verkocht tijdens de Griekse actieweek. Op de foto staan bekende blauwe koepels van een wit kerkgebouw op het Griekse eiland Santorini afgebeeld. Maar de kruisen op de koepels ontbreken.

In een schriftelijke verklaring zegt Lidl Nederland dat deze specifieke verpakkingen zijn ontworpen door een internationaal team. "Het is onderdeel van ons internationaal bedrijfsbeleid om religieus en politiek neutraal te blijven. We hebben op geen enkele wijze aanstootgevende bedoelingen gehad en we zullen zorgdragen dat toekomstige verpakkingen weloverwogen en met grote zorg worden geproduceerd."


Lidl zit in maag met gefotoshopte kerk
Lidl zit in maag met gefotoshopte kerk (Foto: ANP)