PlayStation 4 Pro 'boost mode' draait ook ongepatchte games beter

Er zijn inmiddels aardig wat details opgedoken over de nieuwste systeemupdate voor PlayStation 4. Behalve de langverwachte ondersteuning voor externe harde schijven wordt er nu ook een 'boost mode' ingebakken voor PlayStation 4 Pro-bezitters. De nieuwe modus zorgt volgens de eerste berichten voor een betere performance in games die géén Pro-patch hebben gekregen.

De PS4 Pro verscheen afgelopen november en een van de meest gehoorde kritiekpunten op Sony's gereviseerde console is dat het geen of nauwelijks meerwaarde zou bieden als je geen 4K-scherm bezit. Zoals uitgebreid besproken in onze review wordt de extra kracht van de PS4 Pro bij reeds uitgekomen games pas benut na een Pro-patch, waarna meerdere resoluties of grafische modi mogelijk worden. Toch waren er ook al een aantal games waarvan de ontwikkelaar bij voorbaat al had aangegeven dat er geen Pro-patch voor zou verschijnen, zoals de niet-insignificante titel The Witcher 3: Wild Hunt. Best schrijnend, want voor die games geldt in de huidige situatie dat de PS4 Pro zijn vermogen 'terugschroeft' naar dat van de gewone PS4. Na de nieuwe systeemupdate zouden deze games alsnog moeten profiteren van de extra rekenkracht.

Op verschillende fora verschenen screenshots uit de bèta-fase van de nieuwe systeemsoftware, waarin de boost mode als optionele keuze wordt weergegeven in het instellingenmenu. Ook wordt door veel bèta-testers al beweerd dat de verbetering goed merkbaar is. Inmiddels heeft Sony ook gereageerd op de aangeslingerde geruchtenmolen en bevestigt dat de boost mode inderdaad kan helpen om (sommige) oudere games beter te laten lopen. Hoewel misschien minder interessant voor spelers die alleen het nieuwste van het nieuwste willen spelen, zou deze boost kunnen helpen in titels als The Witcher 3 en Bloodborne, enerzijds om een stabielere framerate vast te houden en anderzijds om de laadtijden korter te maken.