Politieke reclame mag, als niemand het verbiedt

Politieke partijen mogen in aanloop naar de verkiezingen zoveel reclame maken als ze willen. Landelijke regels zijn er niet, aldus de Kiesraad, alleen op gemeentelijk niveau zijn er voorschriften. Zo mogen in veel gemeenten verkiezingsposters alleen op de daarvoor bestemde borden worden geplakt.

Bedrijven kunnen ervoor kiezen geen drager van politieke reclame te zijn. Veel ov-bedrijven doen dat ook. Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET weigerde afgelopen week bijvoorbeeld een PVV-slogan op de trams te plaatsen. Geert Wilders plaatste donderdag een gemanipuleerde foto op Twitter waarop de slogan op de tram was te zien. Maar de RET weigert politieke uitingen altijd, zei een woordvoerster donderdag. "We krijgen met enige regelmaat verzoeken binnen, maar we zijn politiek neutraal, dus we doen het nooit."


Inhoudelijk zou de Reclame Code Commissie kunnen optreden tegen reclame van politieke partijen. Maar dat gebeurt alleen als iemand erover klaagt, bijvoorbeeld omdat het als ongevraagd drukwerk op de mat valt, of als iemand het inhoudelijk oneens is met de reclame. "Het gebeurt niet heel veel maar af en toe", laat de commissie weten.

Zo kreeg de PvdA 2012 een klacht om de oren over een tv-spotje van toenmalig PvdA-partijleider Diederik Samsom, waarin die samen met onder anderen zijn gehandicapte dochter was te zien. In strijd met de goede smaak en het fatsoen, was de klacht, maar de commissie wees die af.

Politieke reclame mag, als niemand het verbiedt
Politieke reclame mag, als niemand het verbiedt (Foto: ANP)