Banken gaan inloggen via iDIN vermarkten

Inloggen bij webwinkels of op andere sites kan binnenkort mogelijk ook met je bankgegevens. Banken gaan hun nieuwe identificatie- en inlogdienst iDIN nu ook commercieel vermarkten, zo is vrijdag door de Betaalvereniging Nederland bekendgemaakt.

iDIN is een soort iDEAL, maar dan voor het verifiëren van persoonsgegevens. Je logt in met de vertrouwde inlogmiddelen van je bank die vervolgens aan de betreffende organisatie bevestigt wie je bent. De banken kunnen dat omdat ze de identiteit van iedere klant altijd grondig moeten checken wanneer die een bankrekening opent.

De banken verstrekken dan gegevens als iemands naam, adres, leeftijd of geslacht. Deelnemende organisaties krijgen geen toegang tot financiële gegevens van bankklanten. Het is ook niet mogelijk om met de tool te betalen.

Directeur van de Betaalvereniging Piet Mallekoote denkt dat er veel vraag is naar de tool, bijvoorbeeld bij verzekeraars en zorg- en overheidsinstellingen. Bij de overheid zou iDIN dan een alternatief voor DigiD kunnen worden.

Sinds begin dit jaar is het hele systeem al uitgebreid getest, onder meer bij de Belastingdienst, hypotheekverstrekker Florius, zorgverzekeraar ONVZ en telecomaanbieder Youfone. Bedrijven en instellingen die interesse hebben in iDIN kunnen hiervoor een contract afsluiten bij een van de grootbanken.

Banken gaan inloggen via iDIN vermarkten
Banken gaan inloggen via iDIN vermarkten (Foto: ANP)