Blizzard komt met thumbstick-fix Overwatch

Ontwikkelaar Blizzard heeft aangekondigd dat er een patch in het verschiet ligt die de spelervaring voor consolespelers aanzienlijk kan veranderen. Blizzard gaat namelijk wat doen aan de zogenaamde 'thumbstick acceleration'.

Niet schrikken, als je al helemaal in je element bent wanneer je Overwatch speelt op Xbox One of PlayStation 4 kun je er ook voor kiezen om de 'oude' modus operandi te blijven hanteren. Het wordt dus een optionele modus, die Blizzard met een mooi woord Dual-Zone mode noemt. Hier is de uitleg van Blizzard zelf: "Het grootste deel van het bereik van de thumbsticks beweegt met verminderde gevoeligheid en een hoge acceleratie. Wanneer de sticks echter in de laatste tien procent van hun bereik zit, zal de beweging met hoge gevoeligheid en relatief lage acceleratie bewegen. Deze modus biedt de mogelijkheid om nauwkeuriger te richten terwijl spelers nog wel steeds snel (om) kunnen draaien".

De oude modus heet Exponential Ramp mode. Dat wordt als volgt uitgelegd door Blizzard: "Terwijl de thumbstick richting het uiterste bereik gaat, wordt de gevoeligheid exponentieel verhoogd, terwijl de acceleratie te allen tijde relatief hoog blijft". Het is een verschijnsel dat bij meer consolegames voorkomt en voor de een is het een uitkomst terwijl een ander zich er dood aan kan ergeren. Het was naar eigen zeggen een veelgehoorde klacht in de ideeënbus van Blizzard.

De patch waar de nieuwe modus in verwerkt is, is momenteel te testen in de Public Test Region (PTR). Opmerkelijk, aangezien consolespelers daar geen toegang toe hebben en laten we wel wezen: competitieve multiplayer shooters met een controller spelen is niet heel logisch. De patch behelst echter meer dan alleen deze fix voor analoge sticks en de meeste fixes uit de PTR komen ook naar de console-variant van de patch. Er is nog geen releasedatum genoemd voor de update maar het is in ieder geval een goede indicatie dat Blizzard ook naar de console-ccommunity luistert.