H.R. Giger-geïnspireerde horrorgame Scorn is akelig en luguber

De meeste horrorgames heden ten dage worden ontwikkeld op basis van een vertrouwde formule, namelijk de bekende schrikmomenten of 'jump-scares'. Scorn niet: de ophanden zijnde horrorgame van Servische ontwikkelstudio Ebb Games, met een overduidelijke invloed van de art-stijl van H.R. Giger, moet het hebben van een algeheel gevoel van onbehagen.

Een game waar zelfs het herladen van je wapen misselijkmakend kan zijn, zo luidt de beschrijvende tekst van Scorn, de aankomende horrorgame voor pc, die recent werd toegelaten tot Steam Greenlight. Ja, dit is vrij oud nieuws, maar er was tot dusver op FOK! nog niets te vinden over de game en gezien de liefhebberij voor horrorgames binnen de redactie, beter laat dan nooit.

H.R. Giger was het brein achter ontelbaar veel designs in de filmindustrie, voor CD-hoezen en tatoeages. De Zwitserse schilder van surrealisme was onder andere verantwoordelijk voor het design in de film Alien, waar hij en zijn special effects-team een Academy Award voor ontvingen. De stijl van Giger typeert zich door een samensmelting van het menselijke lichaam met machines, door hem "biomechanisch" genoemd. Deze stijl is overduidelijk terug te zien in de trailer van Scorn, waar de vloer, muren en het plafond allemaal uit organisch materiaal lijken te bestaan.

Scorn is een atmosferische first-person horror-adventuregame die zich afspeelt in een nachtmerrie-universum waarin de verontrustende omgeving een personage op zich is. Het is aan de speler om de uiterst nare omgeving te ontdekken en puzzels op te lossen. Hoewel de game als shooter gecategoriseerd kan worden, is er geen sprake van run-and-gun, omdat lang niet alles wat je tegenkomt vijandig is. Scorn mikt voor de honderd procent op immersion, om de speler volledig in de game te zuigen. Er is daarom ook geen HUD en alle interactie gebeurt met het lichaam van de speler (dus om objecten op te rapen heb je daadwerkelijk beide handen nodig, je kunt je eigen lichaam zien als je naar beneden kijkt, etcetera). Ook is muziek ontzettend belangrijk voor de sfeer, zoals ook blijkt uit de trailers.

Scorn moet ergens in 2017 uitkomen. Als je geïnteresseerd bent geraakt, kijk dan vooral de bizarre trailers die enige tijd geleden werden uitgegeven. Volledig scherm en volume goed hoog is het devies.