G2A wordt transparanter

Keyresellers zoals G2A worden al jaren bekritiseerd, omdat zij het criminelen te makkelijk maken. Nadat een ontwikkelaar twee weken geleden publiekelijk aan de bel trok over de misstanden, is G2A eindelijk bereid om hun beleid aan te passen.

Wat is het probleem?
Criminelen gebruiken gestolen creditcardgegevens om spelcodes op te kopen. Deze verkopen ze dan onder een valse naam via websites als G2A voor een habbekrats. Op deze manier kunnen zij makkelijk snel geld verdienen. De ontwikkelaars van de games krijgen in eerste instantie betaald door instanties, zoals PayPal. Na een aantal weken komt de geldschieter erachter dat de creditcard gestolen was en vordert het geld terug van de ontwikkelaars. Dus nu moet de ontwikkelaar betalen, maar heeft het geld doorgaans al uitgegeven aan zaken als huur, salaris en andere rekeningen.

Als een ontwikkelaar verhaal gaat halen bij G2A, waar de codes (keys) verkocht worden, dan vraagt G2A om haar beurt specifiek welke keys fout zijn. De ontwikkelaar weet niet om welke keys het specifiek gaat en kan fluiten naar zijn geld.

 

De boze ontwikkelaar
Alex Nichiporchik is de directeur van uitgever tinyBuild. Enkele van hun games zijn Party Hard, SpeedRunners, No Time To Explain en Punch Club. Volgens hem zijn in totaal meer dan 26.000 illegaal verkregen keys via G2A verhandeld. Daar was bijna $200.000,- mee gemoeid. Als deze keys voor de werkelijke waarde waren verkocht, dan is het totaal zo’n $450.000,- volgens Nichiporchik.

G2A - overzicht kostenpost

G2A ging niet mee in zijn redenering en suggereerde dat tinyBuild zelf binnen drie dagen achterhaalde wie er betaalt met gestolen geld. Volgens tinyBuild is het ondoenlijk om zo’n lijst met keys te produceren, want er kunnen altijd goedwillende klanten tussen zitten. Nichiporchik maakte alle informatie publiek via hun eigen website en Eurogamer en werd meteen getroffen door een toevallige DDoS-aanval. Nichiporchik zei dat iedereen die eraan dacht om tinyBuild’s games via G2A te kopen, beter de games kon downloaden via torrent. Dan hoefde tinyBuild namelijk niet geld te betalen aan creditcardmaatschappijen.

Slechte reputatie
Een ruzie tussen twee bedrijven is normaliter een storm in een glas water, maar G2A is al veel vaker in opspraak geweest. Zo was er twee jaar terug de rel met de gestolen Steam-codes voor Sniper Elite 3. Vorig jaar verbande Riot Games de reseller als sponsor, omdat ze tegen alle regels in gepimpte League of Legends-accounts verkopen waarmee je meteen in de hogere leagues kunt meespelen. Daarnaast was er begin dit jaar een identiek tinyBuild-schandaal met Ubisoft-keys dat Ubisoft heeft gesust met haar eigen portemonnee.

Deze laatste rel heeft de reputatie van G2A dus geen goed gedaan. G2A is de grootste reseller ter wereld met meer dan een miljoen transacties per maand.

Verbeteringen
G2A probeert haar blazoen te zuiveren met ingrijpende veranderingen. Hier een lijst.

  • Ontwikkelaars krijgen nu tot 10 procent van iedere verkoop van hun games via G2A. Ze moeten zich hier wel voor opgeven.
  • Ontwikkelaars krijgen toegang tot de database van G2A, waarmee de ontwikkelaars kunnen zien welke keys wanneer en door wie worden verhandeld.
  • Gebruikers van G2A krijgen een donatieknop te zien waarmee zij direct via de website van de betreffende ontwikkelaar hun een financieel duwtje in de rug kunnen geven.
  • Iedereen die keys wil verkopen via G2A wordt zo goed als het kan gechekt. Ook moet er een telefoonnummer worden geverifieerd en mogen er maximaal tien producten tegelijk worden aangeboden.
  • In de nabije toekomst vraagt G2A ook om bevestiging van de adresgegevens via bankafschriften.

Dit zijn hele goede initiatieven en het heeft aardig wat jaren gekost om zover te komen. Zijn deze stappen genoeg om het vertrouwen van de industrie terug te winnen? Kan G2A nog wel zoveel winst maken met deze maatregelen of vluchten alle schimmige transacties nu naar concurrent Kinguin?