Rookalarm toestel EgyptAir kort voor crash

Vluchtgegevens doen vermoeden dat het rookalarm is afgegaan in het toestel van EgyptAir dat donderdag in de Middellandse Zee is gestort. Dat stelt de Amerikaanse nieuwszender CNN op basis van de vluchtgegevens die het kreeg van een Egyptische bron.

Er zou rook en hitte zijn gesignaleerd bij een raam naast de co-piloot en in het toilet achter de cockpit. Een brand op die plek zou de communicatieapparatuur kunnen hebben aangetast, aldus David Soucie, luchtvaartexpert bij CNN.

De gegevens over de rook werden verzonden via het zogenoemde ACARS-systeem, dat berichten verzendt tussen vliegtuigen en de verkeersleiding op de grond. Volgens de Aviation Herald, een website gespecialiseerd in luchtvaart, zou het rookalarm minstens twee keer zijn afgegaan, kort voordat het contact met het toestel werd verloren.

Doordat de gegevens werden verzonden over een periode van een of twee minuten, acht Soucie de kans klein dat een explosief de oorzaak was van de ramp. "Het kan een technisch mankement zijn geweest, kortsluiting, maar een soort brandbom is ook mogelijk." De Franse en Egyptische autoriteiten houden rekening met meerdere scenario's, al achtten de laatsten een terreurdaad waarschijnlijker dan een technisch mankement.

De Egyptische marine trof vrijdag bijna 300 kilometer ten noorden van Alexandrië resten aan van de Airbus A320, die 66 mensen aan boord had. De marine zoekt nog naar de zwarte dozen van het toestel, die duidelijkheid kunnen scheppen over de oorzaak van de crash.

Het toestel met vluchtnummer MS804 verdween in de nacht van woensdag op donderdag van de radar tijdens een vlucht van Parijs naar Caïro.

'Rookalarm toestel EgyptAir kort voor crash'
'Rookalarm toestel EgyptAir kort voor crash' (Foto: ANP)